Flygplatschef Robert Lindberg i flygtornet på Skellefteå Airport

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Evelina Dahlberg/SVT

Därför behåller flygplatsen i Skellefteå sina flygledare

Uppdaterad
Publicerad

Hälften av flygtrafiken från Umeå flygplats flygleds nu på distans från Arlanda. Enligt Luftfartsverket skulle fjärrstyrning vara mer kostnadseffektivt än att låta flygledningen vara kvar på plats. Flygplatsen i Skellefteå gör dock en annan bedömning.

– Det här alternativet var betydligt billigare, säger Robert Lindberg, flygplatschef.

Sedan Skellefteå Airport blev kommunalt år 2010 har flygledartornet bemannats av bolaget ACR. Här finns flygledare på plats i tornet för att leda in flygtrafiken.

Den senaste upphandlingen för flygtrafikledning gjordes år 2019 och gäller för perioden år 2020-2028. Den gjordes tillsammans med fyra andra kommunala flygplatser. Då lade bland annat bolaget SDATS med fjärrstyrd flygledning anbud. SDATS grundades 2016 och ägdes av Luftfartsverket tillsammans med Saab, men LFV sålde sina andelar i slutet av 2021. I slutändan var det ACR med flygledare på plats som vann upphandlingen till ett betydligt lägre pris.

– Då var det ganska enkelt att göra tilldelningsbeslut på det, säger Robert Lindberg.

Priset bestämmer

För Robert Lindberg handlar det inte om att fjärrstyrd flygledning är ett sämre alternativ. I slutändan handlar det om kostnaden. Samtidigt ser han en fördel med bemannade flygtorn.

– Utifrån att vi är ett kommunalt bolag så är det intressant att det finns människor på plats som betalar skatt, men det är inget vi tar hänsyn till i resultatet, säger han.

I klippet: Följ med flygplatschefen upp i flygtornet på Skellefteås flygplats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.