Sedan Skellefteå Airport blev kommunalt år 2010 har flygledartornet bemannats av bolaget ACR. Här finns flygledare på plats i tornet för att leda in flygtrafiken.
Den senaste upphandlingen för flygtrafikledning gjordes år 2019 och gäller för perioden år 2020-2028. Den gjordes tillsammans med fyra andra kommunala flygplatser. Då lade bland annat bolaget SDATS med fjärrstyrd flygledning anbud. SDATS grundades 2016 och ägdes av Luftfartsverket tillsammans med Saab, men LFV sålde sina andelar i slutet av 2021. I slutändan var det ACR med flygledare på plats som vann upphandlingen till ett betydligt lägre pris.
– Då var det ganska enkelt att göra tilldelningsbeslut på det, säger Robert Lindberg.
Priset bestämmer
För Robert Lindberg handlar det inte om att fjärrstyrd flygledning är ett sämre alternativ. I slutändan handlar det om kostnaden. Samtidigt ser han en fördel med bemannade flygtorn.
– Utifrån att vi är ett kommunalt bolag så är det intressant att det finns människor på plats som betalar skatt, men det är inget vi tar hänsyn till i resultatet, säger han.
I klippet: Följ med flygplatschefen upp i flygtornet på Skellefteås flygplats.