Lastbilsföraren Mattias Björklund i Skellefteå står bredvid en tankbil i Skellefteå. Det är vinter och mycket snö på marken. Bakom honom synd en snöhög och en bil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”När det blir 30 grader minus är det stopp i maskinerna” – hör lantbrukaren Jonas Viklund om varför han väljer ”blankdiesel” och varför OKQ8 börjar sälja detta. Foto: Berno Jonsson/SVT

Fler bensinbolag i norra Sverige börjar sälja ”blankdiesel” – efterfrågan ökar: ”Kunderna kräver det”

Uppdaterad
Publicerad

På vintern kan skogsmaskiner och traktorer i norra Sverige få problem om de tankas med vanlig diesel. Anledningen är inblandningen av fossilfria drivmedel, som till exempel raps, för att minska klimatpåverkan.

– När det blir 30 grader minus är det stopp i maskinerna, säger lantbrukaren Jonas Viklund från Yttervik i Skellefteå kommun.

Nu börjar fler bensinbolag sälja så kallad blankdiesel – som är sämre för miljön.

Bensinbolaget Skelleftebränsle har tankstationer med blankdiesel, alltså diesel utan inblandning av biodrivmedel, i de norra länen i framför allt Norrbotten och Västerbotten. Nu väljer även Circle K och OKQ8 att börja sälja det under tre månader nu i vinter. 

– Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson som är ekonomichef för OK Västerbotten.

Betalar högre miljöpremie

Enligt reduktionsplikten ska bensinmackar blanda i biodrivmedel i fossila bränslen så att utsläppen går ner mer och mer för varje år. Från 2022 krävs att det måste vara 30 procent inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel i diesel.

– Istället betalar vi en högre miljöpremie för att uppfylla reduktionsplikten, säger Per-Erik Jakobsson, som är vd för Skelleftebränslen. 

Företag som inte uppfyller reduktionsplikten får betala en avgift eller kompensera genom att blanda in mer biobränsle i andra bränslen. 

”Leder till ökade utsläpp”

Naturvårdsverket menar att det blir ett problem om många väljer att betala sig ur reduktionsplikten.

- Det leder då till ökade utsläpp, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket. 

– Jag hade önskat att kunderna skulle köra på för hundra procent förnybart. Det är en produkt som fungerar alldeles utmärkt, säger Mikael Hansson som är ekonomichef för OKQ8 Västerbotten.

Hör lantbrukaren Jonas Viklund om hur maskinerna påverkas – och OK om varför man börjar sälja blankdiesel i videon. 

Så fungerar reduktionsplikten

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel, genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.

Kravet ökar successivt fram till 2030, då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.

År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.

Källa: Regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.