• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En person klädd i en svart jacka står framför en rödfärgad räddningsbil med gul och röd rutmönster. Bakgrunden visar en parkering med träd och byggnader. Räddningsbilen är tydligt synlig, och det finns även en annan bil i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi måste lära oss hantera halkan” – se räddningstjänstens önskan Foto: Tommy Forsgren/SVT

Dubbla dödsolyckor i halkan – nu vädjar räddningstjänsten: ”Sänk hastigheten”

Uppdaterad
Publicerad

Två dödsolyckor har inträffat på ett dygn i Västerbotten på halt väglag. Nu menar räddningstjänsten i Umeå att norrlänningar bör vänja sig vid halka när klimatet ändras – och att trafikanter ska vara bättre förberedda.

– Vi måste lära oss, säger Christer Björkman, räddningstjänsten.

Under måndag och tisdag omkom två personer i trafikolyckor. Vid båda olyckorna har räddningstjänsten flaggat för halka på sträckorna. Orsaken till olyckorna är oklar och utreds av polis.

Nu vill räddningstjänsten i Umeå att trafikanter i Västerbotten och norra Sverige ska vara bättre förberedda på att halkan kan slå till snabbt och att vintrar med en temperatur kring nollan är något att vänja sig vid.

– Vi märker en stor skillnad. Pendlar det mellan plus ett och minus ett ändras vägbanan från en dag till en annan, och även från ett ställe till ett annat. Vi har mer blöta vägbanor nu, det faller regn istället för snö. Det ökar risken för halka, säger Christer Björkman.

Lägre hastighet minskar risken

Han menar att det inte är halkans fel när det sker olyckor, utan hastigheten.

– Men när halkan slår till snabbt är det svårare att anpassa hastighet. Trafikanter måste vara bättre förberedda och ställa in sig på halka. Inte köra för fort, det är grejen. Lägre hastigheter minskar risken.

Men ibland glider bilar över vägen när de i princip är stillastående?

– Däck utan dubbar funkar inte när det är riktigt jäkla ishalt.

Umeå kommun om halkbekämpning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.