Enligt en busschaufför i Umeå som SVT pratat med finns stor oro och missnöjdhet bland kollegorna. Arbetspassen är för tuffa, menar chauffören, – så tuffa att det äventyrar trafiksäkerheten.
Anna-Karin Vänman, som själv kör stadsbussarna, menar att upplägget inte lämpar sig för stadstrafik.
– Det fungerar för skolskjuts men är ett väldigt misslyckat upplägg för oss som kör stadstrafik. Vi har mycket folk runt oss, cyklister, Vasaplan. Det blir för mycket för att kunna hålla sig pigg och fokuserad en hel dag.
Passagerare har reagerat
Enligt Anna-Karin Vänman har Umeås medpassagerare börjat reagera på chaufförernas långa pass.
– Det är ett uppenbart problem. De som åker buss till jobbet på morgonen hajar till när de åker hem från jobbet och upptäcker att det är samma busschaufför.
Transdev: Vi är inte nöjda
Det är företaget Transdev som ansvarar för lokaltrafiken i Umeå och affärschef Camilla Nordlund har förståelse för att arbetspassen är tunga.
– Det här är olyckligt och vi är inte nöjda, men förbättring är något vi försöker jobba med.
Schemaläggningen görs utifrån bussarnas tidtabeller. Enligt Camilla Nordlund jobbar busschaufförerna heltid men då det är mindre busstrafik på röda dagar måste dessa timmarna fördelas ut på övriga dagar. Det är anledningen till längre arbetspass.
”Man har ett ansvar som chaufför”
Camilla Nordlund betonar att Transdev följer Bussbranschavtalet och att arbetstiderna inte strider mot det.
Chaufförerna säger att de har svårt att vara alerta och att trafiksäkerheten hotas, vad tänker du om det?
– Jag tycker att om man upplever att det inte är trafiksäkert så är det fel väg att inte ta det med sin närmsta chef. Får man inget gehör där får man gå vidare. Vi måste i så fall ta reda på vad det är man upplever som inte är säkert. Som chaufför har man ett ansvar för det fordon och de passagerare man framför. Känner man att man inte klarar av det måste man höra av sig till sin närmsta chef.