Flygplanstypen tillåts flyga igen efter kraschen i Umeå

Uppdaterad
Publicerad

Den flygplansmodell, Gipps Aero GA8 Airvan, som kraschade i Umeå 14 juli tillåts flyga igen. Det beslutade de australiska och europeiska flygsäkerhetsmyndigheterna under torsdagen.

Flygplanstypen stoppades från all flygning av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa samt den australiska motsvarigheten Casa, efter den tragiska olyckan i Umeå där nio personer miste livet.

Nu har det stoppet, som var planerat att pågå i 15 dagar från den 20 juli, hävts enligt Aviation Saftey Network, något som tidningen Expressen var först med att rapportera.

Flygkraschen i Umeå

Den australiska flygsäkerhetsmydigheten Casa skriver i sitt beslut att häva flygstoppet för den aktuella modellen att det inte hittats några bevis som indikerar att osäkra förhållanden existerar eller som kan utvecklas på planen.

”Utsätts för sådana luftkrafter att den slits isär”

Jerry Köhlström, flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen har själv inspekterat delar av vraket och menar att Umeåplanet utsatts för större krafter än den klarade av.

– Flygmaskinen startade helt frisk och fin och lyfte mot himlen. Den fick klartecken att släppa hoppare och några minuter senare singlar den ner i bitar. Den utsätts för sådana luftkrafter att den slits isär. Det framgår att det är olika delar av vingar som slitits av, säger Jerry Köhlström till TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet