Pressfoto på säkerhetschef Nina Jelver från branschorganisationen Svensk Handel

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Får företag dela bilder på snattare? – hör säkerhetschef Nina Jelvers från Svensk Handel svara på tre frågor. Foto: Pressfoto/Svensk Handel

Företagare som delar bilder på snattare riskerar höga böter – GDPR-experten svarar

Uppdaterad
Publicerad

Butiksstölder är ett enormt problem och många företagare känner en maktlöshet. Detta vittnar Svensk Handel om. Vissa tar därför lagen i egna händer och publicerar bilder på snattare på sociala medier.

– Jag förstår frustrationen, men det kan leda till dyra böter, säger säkerhetschef Nina Jelver från Svensk Handel.

Enligt Nina Jelver har många företagare en bild av att polisens resurser inte räcker till för att lösa butiksstölder och man tar därför till egna metoder.

– Många gånger handlar det om en uppgivenhet för att man gång på gång har påkallat polisens uppmärksamhet eller anmält personen i fråga, men inte får någon hjälp. Och då blir man rätt så frustrerad, säger Nina Jelver.

Polisen i Västerbotten har just nu en väldigt ansträngd situation och enligt Olle Andersson, utredningschef för grova brott, får den enklare typen av brottslighet därför låg prioritering.

Bilder räknas som personuppgifter

Men bilder är personuppgifter och man riskerar därför höga böter om de publiceras.

– Det är inte en bra metod för det strider mot GDPR, man får inte lägga ut bilder på personer helt enkelt, säger Nina Jelver.

Snattare kan få tillträdesförbud

I stället kan man luta sig mot lagen om tillträdesförbud. Man kan ansöka om tillträdesförbud mot individen i fråga och hoppas på att det beviljas.

 – Individen i fråga kan portas från butiken vilket är ett effektivare sätt skulle jag säga än att lägga upp bilder på personen.

Se Nina Jelvers svar på tre frågor om företag som hänger ut snattare på sociala medier i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.