Den tidigare miljöpartistiske utbildningsministern Gustav Fridolin håller i en pågående statlig utredning som ska ta fram förslag på åtgärder för att stärka läromedlens ställning i skolan. Precis som de lärare från Umeå som SVT träffat är han kritisk mot att skolböcker ersätts av uppkopierat material för att spara pengar.
– Vi har mycket data som pekar på att man köper in mindre läromedel nu än tidigare. Lärarna får stå där och kopiera. Det är så klart allvarligt, säger Gustav Fridolin.
Stefan Persson, ordförande för Läromedelsföretagen, är också bekymrad över situationen. De förlorar stora intäkter när böckerna kopieras istället för att köpas in, vilket innebär att det blir svårare att utveckla nya och gamla läromedel. Samtidigt har han förståelse för att lärarna kopierar när det saknas böcker.
Ingen risk att åka fast
Och det är ingen större risk att åka fast. Det finns ingen som kontrollerar. Och ingen vet hur mycket som kopieras.
– Vi vet att kopieringsmaskinerna går varma och tycker att ansvaret ligger hos kommunerna. Men kopieringen är inte grundproblemet, det är ett symtom. Grundproblemet är att anslagen till läromedel är för låga, säger Stefan Persson.
När det gäller Umeå kommun säger utbildningsdirektören Ann-Christine Gradin att hon inte tror att fulkopiering är ett större problem.
– Jag är helt trygg med att man på varje skola, under ledning av varje rektor, och duktiga lärare håller sig inom de ramar som finns.
I klippet ovan hör du Stefan Persson berätta mer om vad konsekvenserna blir av all kopiering.
Så mycket får man kopiera
Du får kopiera kompletterande material i skolan, läromedel eller noter eller annat. Men bara som mest 15 procent av antalet sidor, men aldrig mer än totalt 15 sidor av denna typ av material.
Källa: Läromedelsföretagen