Karin, Nils och Nils, tre av eleverna i årskurs tre på Västangårds skola i Umeå

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Är det någon skillnad på arbetsron efter att elevernas datorer togs bort? Se vad Karin Rydlöv, Nils Åkerlind och Nils Sandberg säger. Foto: Emma Grönlund/SVT

Grovt språk och oro på Umeåskolan – då tog läraren bort datorerna

Publicerad

Klassen på Västangårds skola var stökig och orolig med dåligt språk. Redan under vårterminen i årskurs två plockade läraren bort alla elevernas datorer. Nu går de i trean och klimatet och arbetsron är mycket bättre utan datorer.

– Det har gjort stor skillnad, säger läraren Marie Lindgren.

Marie Lindgren blev placerad i klassen på Västangårds skola i Umeå för att det var mycket stök, oroligt, spring och grovt språk i klassen.

– Vi bestämde oss för att plocka bort datorerna. De mår inte bra av att ha en egen dator, de är för små och kan inte hantera det, säger Lindgren.

”Inget Tiktok som stör”

Datorerna plockades bort förra terminen. Redan under våren märkte hon en stor skillnad i klassrummet.

– Jag tror att det en en starkt bidragande orsak. Nu är det inget Youtube eller Tiktok som stör. Vi har fått mycket bättre arbetsro.

En del elever blev besvikna när datorerna plockades bort. Men de tre som SVT träffar är rörande överens om att det blivit lugnare i klassrummet.

”Blev sur först”

– Först var jag sur när de försvann men sen tyckte jag att det blev lite bättre, säger eleven Nils Sandberg.

Karin Rydlöv och Nils Åkerlind berättar att stämningen i klassrummet blivit trevligare och att det blivit lättare att koncentrera sig på lektionerna. Även om de vill ha tillbaka datorerna finns en viss oro för hur det skulle påverka arbetsklimatet.

En delad bild. Till vänster en hand som håller i en blyertspenna och skriver på ett arbetsblad med text och frågor. Till höger en bild på Marie Lindgren, klasslärare på Västangårds skolan i Umeå

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inga datorer i klassrummet – vad blev reaktionerna bland kollegor och hur blev resultatet? Se klassläraren Marie Lindgren berätta om klassens skärmsemester. Foto: SVT/Emma Grönlund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.