Trots att Regeringen avslog alla överklaganden i december förra året blir Norrbotniabanans delsträcka till Skellefteå inte klar förrän 2032. Än så länge ligger bara några meter räls på plats strax norr om Umeå.
När det första persontåget ska rulla till Skellefteå är ännu oklart, men det senaste persontåget lämnade Skellefteå år 1990. Närmaste tågstation ligger en dryg busstimme bort, i Bastuträsk.
– Det är inte alls det mest optimala, säger Sofia Lindström, regionkoordinator på Västerbottens handelskammare.
Vill locka flygbolag tillbaka
Även Handelskammaren oroar sig över avsaknaden av konkurrensen på flygsträckan mellan Stockholm och Skellefteå. De jobbar aktivt med att få en konkurrensmarknad på sträckan.
– Det är otroligt viktigt att vi får hit mer flyglinjer och flygaktörer, säger Sofia Lindström och menar att både näringslivet och alla som bor i Skellefteå är beroende av flyget i nuläget.
Förhandlingar med norskt flygbolag pågår
Utöver diverse påverkanskampanjer till bland annat Regeringen har Västerbottens handelskammare har sedan ett år tillbaka suttit i förhandlingar med det norska flygbolaget Norwegian för att få dem att komma tillbaka till Skellefteå.
Bolaget har trafikerat linjen mellan 2017 och 2019. Till våren 2024 skulle de återetablera sig, men så blev inte fallet.
– Sverige är en viktig marknad för oss, men per i dag har vi inte tagit något beslut om att starta upp nya linjer, skriver Norwegians kommunikatör Silje Glorvigen till SVT.