• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Lorents Burman (S) är kommunalråd i Skellefteå. Står inomhus i en kontorsbyggnad och är klädd i svartjacka och blå tröja. Han har mörkblont kortklippt hår och blå ögon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En eventuell försening av Norrbotniabanan ser Lorents Burman (S), kommunalråd, inte som ett alternativ. Foto: Zanna Nordberg/SVT

Norrbotniabanan försenas – kommunalrådet Lorents Burman (S) i Skellefteå kritisk: ”Kan inte vänta”

Uppdaterad
Publicerad

Nyheten om att Trafikverket uppger att Norrbotniabanan försenas med två år och når Skellefteå tidigast 2032 kom som en obehaglig överraskning för kommunalrådet Lorents Burman.

–  Jag har inte hört detta tidigare. Vi förlikar oss inte med det, vi kan inte vänta, säger han till SVT.

En förklaring till förseningen är, enligt Trafikverket, att det tar tid att hantera de överklaganden som kommit in. Man befarar också kraftiga fördyringar på grund av inflationen.

Enligt Lorents Burman (S), som SR var först med att intervjua om förseningen, var den tidigare regeringen tydlig med sin ambition rörande Norrbotniabanan, medan den nya ännu inte har gett besked.

Norrbotniabanan

–  Regeringen kan inte vara så tokig att man lägger den på is eller i malpåse. Vår tillväxt i norra Sverige saknar motstycke i svensk historia, säger Lorents Burman (S).

I klippet hör du mer om hans reaktion och vad Skellefteå kommun kommer att göra nu för att skynda på tågprojektet mellan Umeå och Luleå.

SVT har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för en kommentar utan resultat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet