Sjöfartverkets Search And Rescue (SAR)-helikopter utgår från Umeå och räddar människor i nöd i svår terräng över hela Norrland och ibland även i Finland – då de har ett samarbete med grannlandet.
16 ambulanssjuksköterskor är så kallade SAR-sjuksköterskor och får larm när någon behöver hjälp.
Erfarenhet och trygghet i rollen
Lars-Åke Löfqvist är chef på ambulansen i Umeå men på sidan om är han sjuksköterska ombord på helikoptern. Han har vinschats ner flertalet gånger av sjöfartsverkets ytbärgare.
Bland annat har han varit i fjällen och på Holmön och gjort avgörande insatser.
– Det gäller att man har viss erfarenhet och känner sig trygg i sin yrkesroll, för du är ensam som vårdpersonal, säger Lars-Åke Löfqvist.
För ytbärgaren Emil Fjällvide är det en otrolig resurs att ha en sjuksköterska ombord.
– Jag har viss sjukvårdskunskap men inte befogenheter som en sjuksköterska har, säger Emil Fjällvide.
”Åker ut när terrängen är svår”
I Sverige larmades sjöfartsverkets helikoptrar ut på ungefär 500 larm förra året och ungefär 100 larm till SAR-basen i Umeå.
– Ungefär nio av tio gånger larmas en ambulanssjuksköterska också, säger befälhavaren Johan Ledin.
Han menar att det är viktigt att påpeka att SAR-helikoptern inte är ambulanshelikopter utan räddningshelikopter.
– Vi åker ut när terrängen är svår, ibland händer det att vi åker ut när inte ambulanshelikoptern i Lycksele kan lyfta, säger Johan Ledin.
Isbildning en orsak
När ambulanshelikoptern inte kan lyfta kan det bero exempelvis på isbildning lokalt där den helikoptern befinner sig, då kan SAR-helikoptern lyfta istället om förutsättningarna är rätt. Det kan också bero på att ambulanshelikoptern är iväg på ett annat uppdrag.
– Det kan se lite tokigt ut när ambulanshelikoptern i Lycksele inte lyfter, men att vi gör det, men då handlar det om lokala förutsättningar på just den platsen, säger Johan Ledin.