Eva Bojner Horwitz vid Kungliga Musikhögskolan och barn som dansar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör professor Eva Bojner Horwitz berätta vad som händer i kroppen när man dansar och hur barns lärande utvecklas tack vare dans. Foto: Evelina Dahlberg/SVT

Hjärnforskaren: Därför behövs dans i förskolan

Publicerad

Dans i skolan och förskolan är livsnödvändig. Det menar Eva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa vid Kungliga Musikhögskolan.

– Kreativiteten som väcks när vi dansar gör att vi blir bra problemlösare. Och det är nödvändigt i det komplexa samhälle vi lever i, säger hon.

Eva Bojner Horwitz, professor i Musik och hälsa vid Kungliga Musikhögskolan menar att estetiska ämnen med dans och musik är nödvändigt för unga att lära sig uttrycka sina känslor.

– Den kontinuerliga dansen hjälper oss att bli mer kreativa och kreativiteten skapar idéer som gör att vi kan förstå vår omvärld och också lösa de komplexa samhällsproblemen som vi står inför just nu, säger hon.

”Måste förstå hur det är länkat i hjärnan”

Eva Bojner Horwitz ser ett samband mellan försämrade PISA-resultat bland svenska elever och takten som de praktisk-estetiska ämnena får mindre utrymme i skolan.

– Det hjälper inte att aktivera fler matematiklektioner för att bli bättre i matte, utan vi måste förstå hur det här är länkat i hjärnan. När vi stimulerar estetiska inslag så blir vi bättre problemlösare. Det är här vi kan utveckla lärandemiljöerna med hjälp av de estetiska inslagen, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.