• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Elever i Bolidenskolan dansar i Sara kulturhus

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör hur Bolidenskolan i Skellefteå kommun använder dansen för språkutveckling. Foto: Evelina Dahlberg/SVT

Skellefteå satsar på dans i skolan – för att utveckla barnens språk

Publicerad

Skellefteå var först i landet med att införa obligatorisk dansundervisning i förskolan och skolan. På Bolidenskolan använder man dans för att utveckla barnens språk – något som varit framgångsrikt.

– Dansen är ett utmärkt tillfälle att både jobba med begrepp och ord, men också att jobba med empati, förståelse och respekt för varandra, säger Åsa Eriksson.

Skellefteå var först i landet med obligatorisk dansundervisning på skolschemat redan 1978, enligt Institutet Dans i skolan. När kommunen nu växer hoppas man att kommunen fortsätter att satsa för att vidareutveckla dansundervisningen.

Forskning som tagits fram på uppdrag av Skolverket visar att dans i skolan kan ha betydelse för individ, grupp och samhälle.

I Bolidenskolan, dit många nyanlända familjer kommer, kan dansen bli en första kommunikation.

”I dansen kan alla mötas”

Åsa Eriksson, idrottslärare på Bolidenskolan, jobbar med dans och språkutveckling och har många elever som inte har svenska som förstaspråk.

– I dansen kan alla mötas, oavsett språk. Dansen är ett utmärkt tillfälle att både jobba med begrepp och ord, men också att jobba med empati, förståelse och respekt för varandra, säger Åsa Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.