Det är Trafikverket som ansvarar för att Hemavans, Vilhelminas, Lyckseles och Arvidsjaurs flygplatser i norra Sveriges inland trafikeras. Nextjet vann den förra upphandlingen, men när bolaget nu ansöker om konkurs måste Trafikverket snabbt upphandla ett nytt bolag.
– Normalt när vi har sådana här uppdrag måste vi gå ut och upphandla i konkurrens med hela Europa. Det tar flera månader. Därför undersöker vi möjligheterna att upphandla tillfälligt på ett snabbare sätt, berättar Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Ingen plan B finns på plats
Det är inte första gången som Nextjets vara eller icke vara är ifrågasatt. Flygbolaget har figurerat flitigt i media de senaste åren. Men Trafikverket har än så länge ingen alternativ plan för hur de ska agera om bolaget verkligen går i konkurs.
– Nej någon plan B har vi inte. Vi har haft en dialog med Nextjet och de berörda kommunerna. Däremot att gå hela vägen till en konkursansökan – det är mer än lite småproblem.
Hade ni inte kunnat förbereda er bättre för den här eventualiteten?
– Jag har svårt att svara på det, vi försöker hela tiden göra upphandlingar så att det funkar. Även om man vet hur lagtexten står.
Kan ta månader innan flygen går igen
Bengt Olsson säger att det nu är väldigt bråttom att få till ett nytt avtal. EU:s regelverk ställer stora krav på att upphandlingen sker på ett korrekt sätt, en process som tar flera månader. Under tiden riskerar många av dem som vill flyga från inlandskommunerna att drabbas.
– Det är bråttom, det är säkert människor som sitter i kläm. Självklart är det akut att hitta en lösning.
Hur lång tid tar det om man ska göra på det normala sättet?
– Det kan ta upp till en sex-nio månader. Det beror på hur många som kommer in med en ansökan om att bedriva trafik. Sedan ska man analysera de erbjudandena, så det tar ett tag innan det blir färdigt.
Blev ni tagna på sängen av det här?
– Ja. Det här var inte väntat att det skulle komma en konkursansökan just nu, säger Bengt Olsson.