Anders Ågren står vid sitt skrivbord och jobbar vid sin dator.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vår satsning på sociala medier spelar roll” – se hur mycket partierna spenderar på Facebook-annonser i videon. Foto: Jan Färingö, SVT / Jenny Kane, AP Photo

Moderaterna spenderar överlägset mest pengar på sociala medier-annonser i Västerbotten

Publicerad

Hur mycket de politiska partierna lägger på Facebook-annonsering för att nå potentiella väljare skiljer sig stort. I Västerbotten sticker Moderaterna ut och satsar i särklass mest pengar.

– Det är resultatet av en målmedveten satsning som vi gjort under många år, säger Anders Ågren (M), kommunalråd i Umeå.

Under 90 dagar, mellan 29 september och 27 december, spenderade tre Moderata Facebook-sidor tillsammans över 80 000 kronor på Facebook-annonser i Västerbotten. Det visar siffror från Metas annonsbibliotek.

De närmsta politiska konkurrenterna var Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna på omkring 17 000 respektive 14 000 kronor vardera. Samtidigt spenderade Liberalerna endast 601 kronor på annonser samma period.

– Vi har satsat mycket på sociala medier de senaste åtta åren, och jag tror att vi har satsat mest varje år, säger Anders Ågren.

Kampanjar mellan valen

Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet, har forskat om partiernas valkampanjer och hur partierna använder sociala medier för att nå ut till väljare. Hon berättar att de största partierna har mer pengar att använda till annonser än de mindre partierna.

– De större partierna kan göra kampanjer mellan valen. Medan de mindre partierna satser på annonser under valår och kanske när någon profilfråga dyker upp i debatten, säger Marie Grusell.

Betyder inte ökat väljarstöd

Men endast för att ett parti spenderar mer pengar än något annat parti behöver inte det per automatik innebära ett ökat väljarstöd.

– Jag tror att det finns en ökad trötthet på annonser. Personer använder inte sociala medier för att kolla på annonser i första hand, utan för att ta del av annat innehåll, säger Marie Grusell.

Personerna som nås av annonserna på Facebook är framför allt äldre personer.

– De yngre använder andra sociala medier, säger Marie Grusell.

”Mycket reklam för lite pengar”

Marie Grusell berättar att partierna använder sociala medier för att själva direkt kunna kommunicera med väljare och styra över innehållet i publiceringarna. Dessutom är reklam i sociala medier billigt i förhållande till annonser i exempelvis tv eller tidningar.

– Man får väldigt mycket reklam för väldigt lite pengar, säger Marie Grusell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.