Under 90 dagar, mellan 29 september och 27 december, spenderade tre Moderata Facebook-sidor tillsammans över 80 000 kronor på Facebook-annonser i Västerbotten. Det visar siffror från Metas annonsbibliotek.
De närmsta politiska konkurrenterna var Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna på omkring 17 000 respektive 14 000 kronor vardera. Samtidigt spenderade Liberalerna endast 601 kronor på annonser samma period.
– Vi har satsat mycket på sociala medier de senaste åtta åren, och jag tror att vi har satsat mest varje år, säger Anders Ågren.
Kampanjar mellan valen
Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet, har forskat om partiernas valkampanjer och hur partierna använder sociala medier för att nå ut till väljare. Hon berättar att de största partierna har mer pengar att använda till annonser än de mindre partierna.
– De större partierna kan göra kampanjer mellan valen. Medan de mindre partierna satser på annonser under valår och kanske när någon profilfråga dyker upp i debatten, säger Marie Grusell.
Betyder inte ökat väljarstöd
Men endast för att ett parti spenderar mer pengar än något annat parti behöver inte det per automatik innebära ett ökat väljarstöd.
– Jag tror att det finns en ökad trötthet på annonser. Personer använder inte sociala medier för att kolla på annonser i första hand, utan för att ta del av annat innehåll, säger Marie Grusell.
Personerna som nås av annonserna på Facebook är framför allt äldre personer.
– De yngre använder andra sociala medier, säger Marie Grusell.
”Mycket reklam för lite pengar”
Marie Grusell berättar att partierna använder sociala medier för att själva direkt kunna kommunicera med väljare och styra över innehållet i publiceringarna. Dessutom är reklam i sociala medier billigt i förhållande till annonser i exempelvis tv eller tidningar.
– Man får väldigt mycket reklam för väldigt lite pengar, säger Marie Grusell.