– De har gått fram alldeles för snabbt med det här. Varken vi eller flygledarna har fått vara tillräckligt delaktiga, säger David Magnusson, en av piloterna som engagerats sig i frågan.
Han menar att just Umeå city airport är sårbart efter som det funkar som ett nav i Norrland och är den enda flygplats som är öppen dygnet runt här i norr.
Läs också: Ser inga problem med fjärrstyrda torn
– Jag flyger själv helikopter och är helt beroende av tornet när vi kanske flyger nattetid eller vid dåligt väder. Skulle de torn som ska ersättas med skärmar av någon anledning ”gå ner” är det verkligt illa med tanke på avstånden. Vi har dessutom omöjligt så mycket bränsle med oss som skulle kunna ta oss till närmsta dygnet runtflygplats som är Arlanda.
”Den här gången går det för fort”
Tester har gjorts vid flygplatsen i Örnsköldsvik. Men kritiker menar att det inte är självklart överförbart med en flygplats med mer liv och rörelse, att det skulle behövas mer tid att testköra innan man plockar bort flygledarna här.
– Vi menar att systemet inte går att lita på fullt ut. Så sent som i somras hade de en incident i Örnsköldsvik, säger David Magnusson.
Han tycker att det är en säkerhetsfråga som berör såväl personal som jobbar inom flyget men också förstås passagerares säkerhet.
– Jag är inte emot att utveckla teknik, men det här gången går det för fort om det måste vara i drift redan slutet 2019.