Förra veckan rapporterades det om timlånga väntetider innan den som larmades fick återkoppling och trots att det har gått en vecka är inte felet åtgärdat. Totalt är det nära 160 kommuner som berörs, däribland Skellefteå.
– Nu dröjer det upp till tio minuter från det att personen larmat. Det är absolut inte som det ska men vi hoppas och tror att felen ska vara avhjälpta före helgen, säger Peter Näsström som menar att hemtjänsten har bemannats upp extra på grund av problemen.
Totalt finns det runt 2000 personer med trygghetslarm i Skellefteå kommun.
Ser allvarligt på det inträffade
Svarstider dröjer och nu manas de äldre kontakta anhöriga, hemtjänsten eller kommunens kundtjänst.
Ansvariga för larmet är företaget Tunstall. Johan Enander på företaget menar att de har en normal hantering av larmflöden i nuläget, men en fördröjning på 1-2 procent av de cirka 17 000 larm som hanteras dagligen.
– Vi tillsätter alla resurser vi kan för att säkra upp framdriften, säger han.
”Larmen funkar men samtal tillbaka dröjer”
Peter Nässtrom som är verksamhetschef för hemtjänsten i Skellefteå kommun säger att de är i händerna på Tunstall.
– Trygghetslarmen i sig fungerar, men det är samtalen tillbaka till de äldre som dröjer, förklarar han.
Han ser allvarligt på det inträffade men menar att de allra flesta äldre får kontinuerliga besök.
Ett pressmeddelande har gått ut om att äldre kan ringa ett särskilt nummer, ett nummer som när SVT Nyheter Västerbotten testar det flera gånger inte fungerar.
– Är man sjuk ska man självfallet ringa 112. Det 019-numret som vi gått ut med får vi kolla upp, säger Näsström.
Vad vet du om trygghetslarmen i Skellefteå? Hör av dig till redaktionen genom att mejla till vasterbotten@svt.se