Längs hela Västerbottenskusten varnar SMHI för plötslig ishalka under måndagen. Varningen sträcker sig från Sundsvall upp till Luleå, fram till klockan 18 på kvällen.
Halkan beror på ett lågtryck som letat sig från sydvästra Europa till norra Skandinavien. De speciella väderförhållandena medför besvärligt väglag.
– Den milda luften som strömmar in gör att temperaturen stiger och i samband med det får vi nederbörd i form av regn. Temperaturen i vägytan har svårt att hänga med, vilket gör att regnet fryser direkt det träffar marken. Det går väldigt fort och blir väldigt halt, säger Marcus Sjöstedt, meteorolog på SVT.
”Kan slå om snabbt”
Hur stökigt kan det bli?
– Det är lurigt för att det kan slå om snabbt och överraska bilister. Det bör man vara uppmärksam. Det är generellt lurigt när vi har växlande temperaturer och vi får räkna med ganska besvärligt väglag under veckan, säger Marcus Sjöstedt.
SMHI har även utfärdat orange varning för vind i kombination med snöfall i Västerbotten- och Norrbottensfjällen.
Inställda bussar i hela länet
Alla avgångar i Umeås och Skellefteås lokaltrafik ställdes in under eftermiddagen, och även flera bussturer regionalt i Västerbotten. I Västernorrland är stor del av busstrafiken inställd, bland annat i Sundsvall och Örnsköldsvik. Även bussar i Östersund, och regionalt i Jämtland, ställs in.
Enligt Räddningstjänsten är det mycket halt ute på vägarna.
Besvärligt väglag med plötslig ishalka
Trafikolycka Ånge kommun
Räddningstjänsten larmades till en trafikolycka söder om Ånge, på väg 83 nästan på länsgränsen till Gävleborg har en lastbil kört av vägen.
Enligt SOS Alarm ska en lastbil med trailer hänga i vägkanten mot diket. Räddningstjänsten är påväg. Oklart skadeläge.
Vägen är avstängd under räddningsarbetet.
Lugnt på akuten - trots extremhalkan
Gårdagen extremhalka orsakade inget kaos på akuten. Trots att det var glashalt på många ställen var det få som ramlade och skadade sig.
- Det var inte så mycket som man kan tror. Det var många patienter på akuten, men inte många i förhållande till halkan. Inte så många olyckor, säger Paula Johangen, chef på akuten på NUS.
Hon tror att det beror på att det var så uppenbart att det var halt igår, att folk var försiktiga.
- Det var så tydligt när det regnade på snö och blankis, säger hon.
Anna • Vid två tillfällen under senaste veckorna har jag fått ringa återbud till tandläkaren för att jag inte tar mig ut pga ishalka och utebliven halkbekämpning i Härnösand. Ringer man kommunen om detta blir man oförskämt bemött och ifrågasatt. Ingen verkar ta ansvar!
Man ska som medborgare kunna ta sig ut, det är väl ändå grundbehovet nr 1. Kommuner behöver få mkt skarpa krav på sig att klara av halkbekämpningen. Man kan ju ta pengar från dyrt fikabröd, presentkort och dyra flygresor för personalen så blir det nog pengar över till både snöröjning och halkbekämpning!
Flera inställda bussturer i Västerbotten
Enligt Länstrafiken har det varit en rad inställda turer i fjällområdet under tisdagsförmiddagen. Det handlar bland annat om trafiken på linje 432 mellan Saxnäs och Marsliden.
- Det är väderläget och väglaget det handlar om. Efterdyningar efter gårdagen, säger Nina Lindberg som är kommunikationsansvarig på Länstrafiken.
Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade via Länstrafikens hemsida eller appen.
Kalle • Efter 15 års boende i Luleå undrar jag över en sak och det är varför Umeå kommun inte över tid,under vintern, sandar gator och vägar där busslinjerna går, inte bara hållplatser och vissa rondeller, detta gjorde man i Luleå! Resultatet var att det fanns grepp under bussen även om halkbekämpningen blev försenad. Dyrt kanske men bussturer var sällan inställda även om vädret blev som idag. Samhällsekonomiskt anser jag att det måste bli billigare att sanda än att företag, skola och omsorg drabbas av uteblivna anställda pga is!
Niklas • Har kört E4:an från Gävle till Timrå och sen vidare på 331:an och Rv90 norrut.
Man såg redan mellan Söderhamn och Hudiksvall vart det skulle barka hän, ingen förebyggande halkbekämpning öht, första saltbilarna såg jag vid 11 i Hudiksvall.
Trafikverket har ju vetat om det här väderomslaget en bra stund, varför inte börja förebygga i god tid?
Är ju inte rimligt att E4:an ska stängas i 6 timmar för att fordon inte tar sig fram pga underkylt regn.
För er som skriker om bättre däck och kedjor på tunga fordon, eller att vi ska parkera.
Sorry, men kedjor hjälper inte vid underkylt regn, finns inte däck i världen som hjälper heller mot den totala avsaknad av friktion som rådde bitvis, samt att det finns ju noll ställen att stanna på i princip..
Kalle • De bussar ultra har i trafik saknar tekniska lösningar för halka. ”OnSpots” är en lösning som fungerat förr på ultrabussar, sen behövs utbildning av förarna hur körning på halt underlag ska genomföras. Den utbildningen får man inte med ett busskörkort. Detta i kombination med halkbekämpning bör fungera!