Sex år efter att beslutet fattades började flygplan på Umeå flygplats att fjärrstyras från Stockholm under förra veckan. Svensk pilotförening har genom åren varit kritiska till fjärrstyrda flygplatser – och är det även nu.
Kan leda till ökade utsläpp
Tomas Gustafsson lyfter bland annat att det nu finns färre alternativ för nödlandningar när operatörer inte får använda reservflygplatser som styrs från samma central som destinationens.
– I praktiken innebär det att vi kommer tanka på mer bränsle till en kostnad och en negativ miljöpåverkan i form av ökade utsläpp, säger han.
Vill se oberoende utredning
En punkt som Gustafsson också ställer sig starkt kritiskt emot är att konsekvensanalysen av flygledning på distans genomfördes av Luftfartsverket (LFV) som själv är den ledande aktören inom flygtrafikledning i Sverige. Enligt honom har LFV ett betydande egenintresse i implementering av flygtrafikledning på distans.
Detta då de startade ett samägt bolag med Saab för en etablering av den här nya tekniken när utredningen gjordes. Idag är de konkurrenter på marknaden med varsin central för flygledning på distans då LFV sålde sina andelar i bolaget.
– Nu är det dags för ansvariga att en gång för alla få till en ordentlig genomlysning av det här projektet, säger Tomas Gustafsson.
SVT Nyheter Västerbotten har varit i kontakt med Luftfartsverket som inte vill besvara Tomas Gustafssons kritik. Men de skriver i ett mejl att Transportstyrelsen gjort en säkerhetsgranskning och lämnat ett godkännande. De hänvisar också till den information de tidigare gett om flygtrafikledning på distans.