Som SVT Nyheter rapporterade igår varnade tillverkaren Mahindra Aerospace att delar till flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan eventuellt behövde bytas ut. De hade upptäckt att en ny metod att tillverka fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metallutmattning – och helt enkelt inte fullgott höll de kravspecifikationer som fanns.
Användare av flygplanet uppmanades att inspektera vissa delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an. Transportstyrelsen meddelar nu att inspektionen gjorts.
– Vi har tittat på granskningsintyg och fått underhållsprogrammet. Kravet från servicebulletinen i Australien finns upptagen i underhållsprogrammet.
”Klanderfritt”
Att inspektionen genomförts har Transportstyrelsen nu fått bekräftat.
– Vi har ringt och frågat den som signerat och de har bekräftat att de signerat, säger Jerry Köhlström och fortsätter:
– Allt var skött klanderfritt.
”Högst osannolikt med motorhaveri”
De australiska myndigheterna har tidigare sänkt gränsen för antalet flygtimmar som stagen på den aktuella flygplansmodellen ska hålla för. Enligt Jerry Köhlström har olycksplanet flugit långt färre timmar än den nya maxtiden.
Kan det inte ha funnits något mekaniskt fel på planet?
– Jag kan inte svära på bibeln, men hela luftfartssystemet som vi jobbar inom syftar till att eliminera fel och brister. Vi har kommit så långt att alla de fel som man varit drabbad av tidigare har man nu i princip eliminerat. Frågar du mig är det högst osannolikt med ett motorhaveri.
Att planet var kontrollerat och luftvärdigt och att inga andra yttre omständigheter rapporterats gör kraschen till en gåta, menar han.
– Ända fram till haveriet var allt normalt. Om det går tokigt så gör det oftast det vid start eller landning, nu skedde det mitt under flygning. Omständigheterna här är så väldigt, väldigt ovanliga. Det här är en orsak som inte är självklar.