Föraren av lastbilen som var inblandad i dödsolyckan på E4 på torsdagsmorgonen är delgiven misstanke om trafikbrott på flera punkter. Foto: SVT / Peter Nässén

Chauffören frisläppt – misstankarna kvarstår

Uppdaterad
Publicerad

Chauffören till det polskregistrerade lastbilsekipage som var inblandat i dödsolyckan på E4 mellan Timrå och Härnösand på torsdagsmorgonen misstänks för trafikbrott på flera punkter. Han har dock släppts på fri fot.

På torsdagmorgon inträffade en dödsolycka på E4 mellan Timrå och Härnösand. En långtradare krockade med två mötande personbilar strax norr om Bye rast.

En man i 60-årsåldern omkom, hans sambo i 50-årsåldern skadades svårt och ytterligare en person klarade sig med en bruten arm. Den skadade kvinnan har sedan flyttats från Sundsvalls sjukhus till Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Dödsolycka i Gåsnäs

Enligt Alexandra Bergström, chef för trafikpolisen i Västernorrland, är långtradarens chaufför som är en man i 65-årsåldern nu misstänkt för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Osäkert med identiteten

– Han satt anhållen i ett dygn tills vi med säkerhet kunde slå fast hans identitet. När det var gjort beslutade vi att släppa honom fri, säger kammaråklagare Magnus Öhrn, förundersökningsledare i ärendet till SVT Västernorrland.

Men brottsmisstankarna mot honom kvarstår alltså.

Vittnen: det gick fort

Räddningsledaren på olycksplatsen under torsdagen sade till SVT att fick långtradaren sladd på släpet och att det var orsaken till olyckan.

Enligt en källa i polishuset har ett vittne till olyckan berättat att allt gick oerhört fort.

– Han säger att förarna till de båda personbilarna aldrig hann reagera, vittnet såg inga bromsljus innan kollisionen, säger poliskällan till SVT.

Enligt åklagaren talar vittnesuppgifterna för att lastbilsekipaget inte framförts i någon anmärkningvärt hög hastighet vid olyckstillfället.

”Borde vara förbjudna”

SVT har varit i kontakt med en av trafikpoliserna i Västernorrland som bekräftar att det var en tvåaxlad långtradare, i folkmun kallad EU-tradare.

– Inom trafikpolisen anser vi att de här EU-tradarna skulle vara förbjudna att köra på vinterväg. På sommaren fungerar de utmärkt men inte alls på vintern.

Lastvikten fördelas inte rätt

Problemet är att man inte kan fördela vikten i lasten som man behöver, man får inte lasta på axeln säger trafikpolisen.

På en treaxlad långtradare har man möjlighet att lasta bättre och få tryck på drivaxeln.

– Det är bara att titta längs vägarna när det är snöoväder. EU-tradarna är överrepresenterade bland bilarna som blir stående, säger trafikpolisen till SVT.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln uppgavs att lastbilen hade dåliga däck. Den uppgiften har sedan visat sig vara felaktig. Uppgiften har korrigerats i artikeln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsolycka i Gåsnäs

Mer i ämnet