Sundsvalls kommunrevisorer har bett ett externt konsultbolag granska de anställdas bisysslor och enligt konsulternas rapport brister kommunen i kontrollen. Det finns regler i kommunen kring bisysslor, men man har inget centralt register och därför ingen koll på att reglerna följs.
– Jag kan hålla med om att våra rutiner har vissa brister. Men redan nu arbetar vi på att göra en översyn och skapa ett register över de anställdas bisysslor, säger Charlotte Sandelius, som är personaldirektör i Sundsvalls kommun.
Rapporten lämnades in av kommunrevisorerna för drygt två veckor sedan. Man säger sig i dag jobba på att rätta till problemet, men fram till nu har man inte haft någon fungerande översyn. Sundsvalls kommun kan därför inte veta om jäv förekommit tidigare.
– Risken kan ju finnas eftersom vi inte har fullständig kontroll, men det är något vi kommer att åtgärda och bli mycket bättre på nu, säger Charlotte Sandelius.
Ska förhindra korruption
En stor del av vår vardag påverkas av beslut där kommuntjänstemän har stort inflytande. Det kan handla om allt från vem som ska få bygglov till vilken mat som serveras på skolor och äldreboenden. Därför är det extra viktigt att man kan lita på att de kommunanställda är opartiska och inte tar beslut som gynnar dem själva eller folk de känner.
För att ha koll på att de kommunanställda inte är jäviga när de tar beslut måste kommuner enligt lagen om offentlig anställning veta vilka extraknäck och uppdrag som de anställda har utanför sitt kommunjobb. Att ha en bisyssla i ett företag eller en förening är helt tillåtet och inget konstigt i sig, men det får inte finnas risk för att uppdraget krockar med kommunjobbet och skapar intressekonflikter.
Nästan 800 träffar
Endast fyra förvaltningar kunde vid revisorernas kontroll presentera en lista över anställda med bisysslor. Konsultbolaget har tittat närmre på tre förvaltningar där risken för jäv bedöms vara extra stor: socialtjänsten, barn- och utbildningsförvaltningen, samt service och teknikförvaltningen.
Service och teknik uppgav att 16 anställda anmält bisysslor. Hos de andra två förvaltningarna hade man inga uppgifter om bisysslor. När konsulterna undersökte hur många anställda från de tre förvaltningarna som fanns i Bolagsverkets handels- och bolagsregister, samt aktiebolagsregistret fick man 799 träffar på kommunanställda på de tre förvaltningarna.
För samtliga förvaltningar fick man 931 träffar över bland annat kommunanställda som var styrelseledamöter eller direktörer i aktiebolag eller bolagsmän i handelsbolag. Alltså finns det starka skäl att tro att även förvaltningarna som kunde presentera listor inte har fullständig koll.
Säljer varor till kommunen
Än allvarligare är att 46 stycken av bolagen också är leverantörer till kommunen. Bland annat fanns kommunanställda som är ledamöter eller suppleanter i bolag som säljer varor eller tjänster till kommunen inom maskinuthyrning, reklammontering, fastighetsbranschen, ljus- och ljudutrustning, samt omsorg och service till funktionshindrade.
SVT Mittnytt: Hur tror du kommunmedborgarnas förtroende för kommunen påverkas av att man inte haft full kontroll på bisysslorna?
– Jag hoppas och tror att vi har ett gott förtroende. Men vi kommer att bli bättre nu när vi fått bra input på hur rutinerna kan förbättras, säger personaldirektören Charlotte Sandelius.