SVT Nyheter Västernorrland har tidigare rapporterat om flera resenärer som vittnat om bristande information från Detur när resor ställts in. Efter lång väntan i telefonkö med Detur får de beskedet att resorna ställts in eftersom för få bokat.
Istället får kunderna erbjudandet att boka liknande resor vid ett annat tillfälle eller ett presentkort och rabatt om de väljer att boka annan resa med dem inom två år. Det finns även fall där resenärer fått information om att deras resa ställts in via andra kanaler än Detur.
Just nu har konsumentverket ett 50-tal anmälningar mot researrangören.
Felaktig information
Nu utreder Konsumentverket researrangören och har kommit fram till tre problem som Detur måste rätta till. Det ena är att konsumenter, vid inställda resor, erbjudits tillgodohavande men inte återbetalning i pengar, vilket de är skyldiga att göra.
– Det här har redan hanterats och Detur har uppdaterat sitt informationsbrev så att konsumenterna ska få rätt information, säger Fanny Forsling som är jurist på Konsumentverket.
Sena återbetalningar
Det andra är att konsumenter klagat på sena återbetalningar. Det finns fall där resenärer tvingats vänta månader innan de får pengarna tillbaka, trots att det inte ska ta mer än 14 dagar.
– Där har vi kontakt med Detur och följer upp alla anmälningar kring det här problemet, hur återbetalningarna ligger till.
Bristande information
Det tredje är att konsumenter också klagar på bristande information kring inställda resor. Resenärer har via andra källor än Detur fått reda på att den resa de beställt och betalat för i själva verket ställts in. Men det har också varit möjligt att boka resor som i själva verket inte existerat.
– Efter diskussion med konsumentverket har Detur plockat bort inställda resor från försäljning och de konsumenter som haft bokade resor ska ha informerats.
Även Kronofogden har fått in krav från missnöja kunder som ansöker om betalningsföreläggande. På onsdagen fanns totalt 64 ärenden som rör Detur, varav flera är bestridda och fem har nyligen återkallats av sökande. 18 ärenden är nya som ännu inte registrerats.
Detur svarar på kritiken
Enligt Detur har kunderna redan när de bokat resor som sedan ställts in, upplysts om de allmänna resevillkoren. Något som måste bekräftas innan bokningen kan genomföras. Vad gäller de sena återbetalningarna beklagar Detur att man inte kunnat genomföra återbetalningarna inom 14 dagar. I de fall där resor varit bokningsbara men som i själva verket inte finns menar Detur att man avvaktat med att ställa in avgångarna i hopp om att bokningsläget skulle förbättrats och att de efter ett möte med Konsumentverket valt att ställa in de avgångarna.