• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Doldisföretaget som sköter all regional tågupphandling

Publicerad

Transitio är en doldis i tågvärlden men hanterar miljarder åt landstingen. Hittills har bolaget köpt tåg för 5,7 miljarder för landstingens räkning.

Transitio AB uppstod som ett resultat av de avreglerade tågmarknaden i slutet av 90-talet. När SJ förlorade monopolet fick de lokala trafikhuvudmännen, det vill säga landstingen rätt att upphandla regional tågtrafik på marknaden.

För att kunna upphandla trafik med korta kontrakt stod det tidigt klart att landstingen själva måste äga tågen, och det var här Transitio kom in i bilden. Landstingen hade ingen kunskap om tågmarknaden och behövde kompetens som kunde köpa in och finansiera tåg.

Landsting skatteplanerar

Landstingens tågbolag

Transitios uppdrag är hjälpa landstingen med inköp av bra tåg så billigt som möjligt. Bolaget ska också hjälpa landstingen med reservtåg och korttidsuthyrningar.

Bolaget hade tidigare Stockholms Lokaltrafik som huvudägare. Nu ägs Transitio av 19 landsting. Tågen hyrs ut till landstingens trafikbolag men det är landstingen som står för pengarna. De har borgat för bolagets tåginköp och står för den ekonomiska garantin om Transitio skulle hamna på obestånd.

Bolaget har en landstingsborgen på åtta miljarder, varav 5,7 hittills utnyttjats för tågköp. Landstingen borgensåtagande är solidariskt gentemot Transitio, men landstingen har sinsemellan fördelat borgensåtagandet så att det motsvarar det antal tåg som går i den egna trafiken.

Kritiserad tågaffär

Västernorrland och Jämtland har vardera 3,3 miljarder i solidariskt borgensåtagande i Transitio.

Transitios senaste större affär var inköpen av de 12 Coradia Nordic tågen som köptes in för Norrtågs räkning. Affären har fått hård kritik i norra Sverige eftersom tågen inte klarat snön och vinterkylan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Landsting skatteplanerar

Mer i ämnet