På torsdagsmorgonen omkom en man och en kvinna skadades svårt när deras bil hamnade under en sladdande EU-trailer på E4 norr om Timrå.
Väglaget var besvärligt, med snö och halka och från åkeribranschen är man nu kritisk till att själva fordonstypen används på svenska vintervägar.
– Med den här typen av fordonskonstruktioner är kraften framåt större än den som håller emot. När man då ska svänga då trycker bakändan på och vill rakt fram och det blir en fällknivseffekt säger Patrick Magnusson trafikansvarig på Sveriges Åkeriföretag till SVT Västernorrland.
Farlig i vinterväglag
Redan för drygt ett år sedan uppmärksammade bland andra logistikkonsulten Per Thomson branschen på de faror som EU-trailern utgör på svenska vägar.
EU-trailern är en kort dragbil med två hjulaxlar på den vilar en lång trailer som kopplas till dragbilen via en så kallad vändskiva. Fordonets tyngdpunkt kan påverka fjädringen med effekten att framhjulen lyfts upp och förlorar styrförmågan.
I kyla kan också friktionen i vändskivan göra att vagnen tar över och bestämmer ekipagets färdriktning, oavsett hur föraren vrider på ratten. Denna livsfarliga effekt kan speciellt dyka upp när vägarna är ojämnt plogade och ena hjulparet bromsas upp av snö.
”Det är synd om grabbarna”
Lastbilschauffören Stefan Sjöberg säger till SVT Västernorrland att han lider med de utländska chaufförer som kör på svenska vintervägar i de här ekipagen.
– Dom har ett elände, dom har ju inget spelrum. Dom har varken vanan eller kunnandet och så sitter dom i åk som inte fungerar på sånt här. Dom har ett helvete, det är synd om grabbarna, säger Stefan Sjöberg.
Ingen kontroll
Företrädare för åkeribranschen är också kritiska mot att de utländska fordonen inte kontrolleras när de kör in i Sverige. Något förbud mot fordonstypen är svårt att införa.
– Sverige är med i EU med dess fria konkurrens och rörlighet och vi har väldigt svårt att göra något åt det här. Det är bara att acceptera fakta, säger Patrick Magnusson trafikansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln uppgavs att lastbilen hade dåliga däck. Den uppgiften har sedan visat sig vara felaktig. Uppgiften har korrigerats i artikeln.