Mikael från Sundsvall – en av 10 000 som väntar på ersättning efter Deturs konkurs

Publicerad

Efter Deturs konkurs väntar tusentals resenärer på att få tillbaka sina pengar för inställda resor.

Kammarkollegiet har nu fått 10 000 ansökningar om återbetalning, men handläggningstiderna är långa och resenärerna får vänta månader innan de kan få hjälp.

– Det känns inte roligt men det är bara att gilla läget, säger Mikael Jonsson från Sundsvall.

17 oktober begärde researrangören sig själv i konkurs efter SVT:s granskning. Tusentals resenärer fick sina resor inställda och vill nu ha sina pengar tillbaka.

Enligt bolaget kunde resenärer som betalat med kort bestrida beloppet hos utfärdande bank, vilket skulle vara det snabbaste sättet att få pengarna tillbaka.

Kaoset kring Detur

Andra alternativet var att begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet – som nu har fått över 10 000 ansökningar om återbetalning efter Deturs konkurs. Men resenärerna får vänta eftersom handläggningstiderna i dagsläget är fyra till sex månader.

Träningsresa ställdes in

SVT Västernorrland har tidigare berättat om Mikael Jonsson som anordnade en träningsresa på ett gym i Sundsvall. Där fick 45 resenärer, som betalat tusentals kronor var, beskedet bara timmar innan avgång att resan ställts in.

Nu är gymmet en av alla de som ansökt om återbetalning via Kammarkollegiet.

– Jag har talat med en kvinna och de jobbar febrilt och hon hade ingen ny information, säger Mikael Jonsson.

Kommer de få sina pengar tillbaka? Hör Mikael Jonsson om framtiden i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet