I augusti 2024 enades de nordiska länderna i en deklaration att gemensamt främja utvecklingen och införandet av kommersiellt elflyg senast 2030.
Regeringen har nu gett Trafikverket i uppdrag att skynda på införandet av elflyg på linjer som idag har allmän trafikplikt. På initiativ av Luftfartsverket (LFV) har man i ett projekt tagit reda på hur trafiken kommer att förändras när elflygen blir verklighet.
SVT Nyheter Västernorrland har besökt LFV:s testanläggning vid Malmö flygplats. Där har olika scenarion prövats i en testmiljö – med Örnsköldsviks flygplats som modell.
Testar införande av elflyg
Projektet består av tre steg, där det här steget handlar om hur elflyg och vätgasflyg kan samsas med konventionella flygplan i luftrummet.
– Vi vill se hur det skulle kunna påverka Luftfartsverkets flygledning när man har en kommersiell flotta av elflygplan i Sverige, säger Pedro Vicente Azua som är testledare på Luftfartsverket.
Elflygen ställer krav på förändringar
Under testerna har flygledare hanterat bränsledrivna flygplan och elflygplan som startar och landar på Örnsköldsviks flygplats. Målet är att ta reda på var i landet det är möjligt att införa elflyg på flyglinjerna, men också att utreda hur flygplatserna behöver förändras.
– Om vi måste göra en förändring av luftrummen eller bygga laddningssystem på flygplatserna behöver vi reda ut det flera år innan elflygen kommer. Myndigheterna behöver den tiden för att titta på och godkänna de förändringar som krävs, säger Pedro Vicente Azua.