En person i arbetskläder sitter vid en datorstation med flera stora skärmar i en kontorsmiljö. Skärmarna visar en panoramautsikt över en flygplats som omges av skog och ett öppet landskap. Personen använder ett headset och ser koncentrerad ut medan de arbetar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till Malmö flygplats där Örnsköldsvik används som modell för att underlätta införandet av kommersiellt elflyg i Sverige. Foto: Thomas Sundberg/SVT

Elflyg startar och landar i Örnsköldsvik – simuleringar banar väg för framtidens trafik

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar regeringen 15 miljoner per år på att skynda på utvecklingen av eldrivet flyg. Pengarna går bland annat till projektet Elflyg i Sverige, där Örnsköldsviks flygplats ingår.

Syftet är att ta reda på var i landet det är möjligt att bedriva elflygtrafik.

I augusti 2024 enades de nordiska länderna i en deklaration att gemensamt främja utvecklingen och införandet av kommersiellt elflyg senast 2030.

Regeringen har nu gett Trafikverket i uppdrag att skynda på införandet av elflyg på linjer som idag har allmän trafikplikt. På initiativ av Luftfartsverket (LFV) har man i ett projekt tagit reda på hur trafiken kommer att förändras när elflygen blir verklighet.

SVT Nyheter Västernorrland har besökt LFV:s testanläggning vid Malmö flygplats. Där har olika scenarion prövats i en testmiljö – med Örnsköldsviks flygplats som modell.

Testar införande av elflyg

Projektet består av tre steg, där det här steget handlar om hur elflyg och vätgasflyg kan samsas med konventionella flygplan i luftrummet.

– Vi vill se hur det skulle kunna påverka Luftfartsverkets flygledning när man har en kommersiell flotta av elflygplan i Sverige, säger Pedro Vicente Azua som är testledare på Luftfartsverket.

Elflygen ställer krav på förändringar

Under testerna har flygledare hanterat bränsledrivna flygplan och elflygplan som startar och landar på Örnsköldsviks flygplats. Målet är att ta reda på var i landet det är möjligt att införa elflyg på flyglinjerna, men också att utreda hur flygplatserna behöver förändras.

– Om vi måste göra en förändring av luftrummen eller bygga laddningssystem på flygplatserna behöver vi reda ut det flera år innan elflygen kommer. Myndigheterna behöver den tiden för att titta på och godkänna de förändringar som krävs, säger Pedro Vicente Azua.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.