De två bolagen bakom satsningen, tyska energijätten Uniper och sydafrikanska Sasol ecoFT tänkte sig en produktion av grönt flygbränsle motsvarande tio procent av det svenska inrikesflygets behov.
Biomassa och grön vätgas, tillverkad av el, skulle användas för att ta fram bränslet.
Miljardinvestering
Hur mycket som skulle investeras i projektet har bolagen valt att inte berätta, men klart är att det handlar om en miljardinvestering.
Men det är en satsning som nu tycks dra ut rejält på tiden. Nu ser en byggstart ut att komma igång först 2027-2028 och runt 2029 räknar man med att börja kunna producera bränsle.
”För dialoger med intresserade”
Det finns även andra, tunga, problem att lösa: I februari hoppade sydafrikanska Sasol av hela projektet och sedan dess har Uniper varit på jakt efter en ny samarbetspartner, ännu utan framgång:
”Vi för dialoger med flera intresserade aktörer. För att kunna genomföra ett projekt i SkyFuelH2:s storlek, som kräver omfattande investeringar, behövs samarbetspartners”, skriver företaget i ett mail till SVT.
Sollefteå kommun inte orolig
Hans Pahlin, projektansvarig på Sollefteå kommun, är inte oroad trots bakslag och ordentliga förseningar.
– Vi bygger en ny väg och gör nytt vatten och avlopp och vi ska flytta elledningar. Jag tycker att det är nykter och bra tidsplan, säger han.
Uniper har tidigare aviserat att anläggningen ska ge 100 nya jobb, och med sysselsättningseffekter beräknas satsningen skapa 300 jobb.