Det planerade bioraffinaderiet är en av de anläggningar i landet som lyftes fram när regeringen på måndagen presenterade sin utredning om ett miljövänligare flyg.
Vind i ryggen
Utredningens förslag att flyget ska tvingas blanda in biodrivmedel i flygbränslet ger ytterligare skjuts till projektet.
– Sverige har stor tillgång på biomassa och vi ligger långt framme när det handlar om biobränslen inom vägtrafiken, men det finns också många potentiella producenter som pratar om att det skulle vara möjligt att tillverka inhemska flygbränslen. Den utvecklingen vill vi främja, förklarade miljöpartiets tidigare språkrör, Maria Wetterstrand när hon på måndagen presenterade sin utredning.
En av dessa producenter är SCA som tidigare presenterat sina planer på ett bioraffinaderi i anslutning till Östrandsfabriken i Timrå. Några beslut har ännu inte fattats men i Obbola pågår tekniska försök att omvandla en av Östrandsfabrikens biprodukter – svartlut – till biodrivmedel. Samtidigt har bolaget startat förprojektering och en miljöprövning i Timrå för att på sikt bygga ett storskaligt raffinaderi i miljardklassen.
Restprodukter från skogen
Den utredning som presenterades för regeringen på måndagen innebär en skjuts i ryggen för projektet i Timrå. Det bekräftar SCAs informationsdirektör, Björn Lyngfelt för SVT Västernorrland. I det förslag som presenterades för regeringen ska flyget reducera sina utsläpp genom att biodrivmedel ska blandas in i flygfotogen. Från 1 procent inblandning 2021 till 30 procent 2030.
Förslaget är dessutom skräddarsytt för att gynna biodrivmedel som tillverkas av inhemsk biomassa, det vill säga av restprodukter från den svenska skogen.
– Det återstår många steg innan SCA kan ta ett definitivt beslut om anläggningen i Timrå men förslagen innebär ett steg i rätt riktning. Vi ser att det finns ett växande intresse kring de här frågorna, säger Lyngfelt.