30 miljarder har samhället satsat på tågtrafik och på fungerande regionala snabbtåg i Norrland. Det blir 35.000 per invånare men det är ett projekt som kantats av motgångar.
* Det har blivit långt mycket dyrare än tänkt.
* När trafiken först kom igång mellan Övik och Umeå 2010 fungerade inte tågen tillsammans med signalsystemet.
* Nu står tågen stilla igen för att det är vinter.
Lång rad problem
Försöken att få igång en reguljär regionaltrafik i Norrland har kantats av problem, men det är ingen överraskning för landets järnvägsexperter. I en rapport ”High-speed train operation in winter climate” som tagits fram av företaget Transrail i samarbete med Trafikverket radas problemen upp. En av författarna är tågexperten Lennart Kloov.
– Jag är inte direkt förvånad. Det som förvånar är att det blivit så stora störningar i trafiken och att trafiken inte kommer igång när väderbekymren avtagit, säger han till SVT Mittnytt.
Han vet. Snabbtåg och snö trivs helt enkelt inte ihop.
Utvecklade för Europa
Till att börja med har de nya snabbtågen utvecklats för en internationell marknad och efter förhållanden som råder på kontinenten. Det vill säga för Tyskland, Frankrike, Italien och inte för norrländsk vinter och ett arktiskt klimat
Det här vet teknikerna om snabbtåg i vinterklimat där kyla, snö och snörök tillhör vardagen:
* Bromsarna kan helt eller delvis sluta fungera.
* Nedfallande is från tågen slungar upp makadam från spåret och skadar tåget.
* Krävs stor kapacitet för avisning av tågen.
* Krävs stor verkstadskapacitet för underhåll
* Tåg som är lätta att underhålla är sämre skyddade mot snö och kyla.
* Sverige har liten erfarenhet av snabbtåg i kyla och snö.
* Tågen är byggde enligt Europastandard – och inte för vinter som vår.
På kontinenten har det här fått konsekvenser. Tyskland och Frankrike har vintertidtabeller och kör sina tåg långsammare när så krävs.
Köper billigt – köper dyrt
Även Ryssland, Japan och Kina kör snabbtåg i vinterklimat. I Japan har höga krav på punktlighet och tillförlitlighet inneburit att man satsat på sprinklade järnvägar för att motverka problem med snö och snörök.
– I praktiken handlar det om resurser. Det är inte alltid tågen och tekniken det handlar om utan även resurser i personal och underhåll för hantera de bekymmer som obönhörligt kommer att uppstå, säger Kloov.
Norrtåg har hittills haft tillgång till en verkstad för avisning, vilket varit otillräckligt. Närmsta hjulsvarv, vilket är normalunderhåll av tåg finns i Västerås.