Paket från internetbeställningar och till höger chefen på ARN Marcus Ising.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det märks en explosionsartad ökning av kunder som anmäler företag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. I videon förklarar chefen på ARN, Marcus Isgren, vilken typ av ärenden som ökar mest. Foto: Janerik Henriksson/TT, Gabriel Liljevall

Kraftig ökning av ärenden till ARN – börjar ta ut en avgift

Publicerad

Under de två senaste åren har antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden skjutit i höjden. Ökningen av tvister mellan företag och konsument är markant.

– Mycket är problem kopplade till e-handel, säger Marcus Isgren som är chef på ARN.

Antalet ärenden har ökat från 19 000 till nära 33 000.

Ökningen innebär att beslut kan dröja längre än tidigare.

Hur lång är handläggningstiden hos ARN?

– Normalt brukar vi ha en genomsnittlig tid på sex månader. En del ärenden går snabbare och några tar längre tid, uppger Marcus Isgren.

Från och med den 1 augusti måste den som vill anmäla ett ärende till ARN betala en avgift på 150 kronor. Det är regeringen som beslutat om det.

I videon ger ARN:s chef Marcus Isgren exempel på de vanligaste tvisterna.

VAD ÄR ARN?

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Ett beslut från ARN är inte tvingande men en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Nämnden är opartisk, vilket innebär att de varken står på konsumentens eller företagets sida.

Det kostar 150 kr att göra en anmälan. Avgiften återbetalas inte, även om myndigheten beslutar att lägga ner ärendet.

Källa: ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.