• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Lång väntan på enhetligt signalsystem

Uppdaterad
Publicerad

Först om 20 år kommer hela det svenska järnvägsnätet att ha ERTMS – det signalsystem som Botniabanan haft sedan starten.

Enligt Trafikverkets ska hela stamnätet vara utrustat med ERTMS 2030 och hela Sverige ska ha den ”nya” tekniken inkopplad 2035.

– Den första träckan blir Malmbanan 2021. Det är en lång tidsplan – men det är ett stort nät, säger Anders Åkeson, projektchef för ERTMS på Trafikverket.

Botniabanan

Botniabanan och Ådalsbanan är två av fyra sträckor i Sverige som har det EU-gemensamma ERTMS, European rail traffic management system. Tågoperatörerna har länge varit kritiska till att de tvingas betala för den tekniska uppgraderingen av loken – och få lok har i dag den moderna utrustningen. En situation som gjort att godstrafiken till stor del valt bort Botniabanan.

– Ansvaret ligger på tågoperatörerna att ha rätt utrustning för att kunna bedriva trafik. På sikt är det ju det här som gäller, konsterar Anders Åkeson.

SVT: Kan man inte tänka sig någon form av investeringsstöd under en mellanperiod?

– Ja, Trafikverket har föreslagit det till Näringsdepartementet eftersom man i vissa länder i Europa har det. Men det här är ju inte en fråga för Trafikverket, utan en fråga för regeringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Botniabanan

Mer i ämnet