Enligt Trafikverkets ska hela stamnätet vara utrustat med ERTMS 2030 och hela Sverige ska ha den ”nya” tekniken inkopplad 2035.
– Den första träckan blir Malmbanan 2021. Det är en lång tidsplan – men det är ett stort nät, säger Anders Åkeson, projektchef för ERTMS på Trafikverket.
Botniabanan och Ådalsbanan är två av fyra sträckor i Sverige som har det EU-gemensamma ERTMS, European rail traffic management system. Tågoperatörerna har länge varit kritiska till att de tvingas betala för den tekniska uppgraderingen av loken – och få lok har i dag den moderna utrustningen. En situation som gjort att godstrafiken till stor del valt bort Botniabanan.
– Ansvaret ligger på tågoperatörerna att ha rätt utrustning för att kunna bedriva trafik. På sikt är det ju det här som gäller, konsterar Anders Åkeson.
SVT: Kan man inte tänka sig någon form av investeringsstöd under en mellanperiod?
– Ja, Trafikverket har föreslagit det till Näringsdepartementet eftersom man i vissa länder i Europa har det. Men det här är ju inte en fråga för Trafikverket, utan en fråga för regeringen.