Den tekniska utredningen visar att det gick cirka 30 km/h när olyckan inträffade. Bussen ska ha varit på väg ut ur en rondell när den fick sladd.
Att färden var lugn intygas av en passagerare bolaget varit i kontakt med.
– Det verkar ha varit en lugn och trygg färd. En resenär berättar att hon satt och tittade i mobilen och märkte ingenting förrrän det tog stopp, säger David Erixon på Nobina.
500 liknande bussar i landet
Bussen, en Volvo, är tio år gammal och besiktigades i oktober utan anmärkningar.
Bolaget Nobina har 15 ledbussar i trafik i Sundsvall och cirka 500 i hela landet.
– Vi har aldrig sett något liknande och experter på andra håll säger detsamma. Men vädret i Sundsvall är utmanande.
Kan passagerare vara i mitten på bussen?
På Nobina ser man ingen anledning att vidta några åtgärder eller begränsningar för just den inblandade bussmodellen, med anledning av olyckan.
I videon berättar Nobinas presschef om omständigheterna på olycksplatsen och vad som hände. Han svarar också på varför man inte sätter stopp för passagerare i mitten av bussen där den är ledad.