Invigningen 2010 – sedan dröjde det innan trafiken kom igång...

Norrtåg får skadestånd

Uppdaterad
Publicerad

Först två år efter den kungliga invigningen kom trafiken i gång på riktigt på Ådalsbanan. Idag blev det klart att Trafikverket betalar 30 miljoner för förseningen.

Det var i augusti 2010 som kungen anlände med tåg till Kramfors för att inviga den nya järnvägslinjen mellan Sundsvall och Umeå.  På Botniabanan kom trafiken igång enligt plan men Ådalsbanan blev stående tom.

Skadestånd sedan 2010

Det nya signalsystemet krånglade och efter kungatåget skulle det dröja till hösten 2012 innan trafiken kom igång som det var tänkt. Fördyringarna för de fyra norrlandslandsting som svarar för trafiken har varit stora. Skadestånsdsfrågan har diskuterats sedan 2010 och idag kan Mittnytt berätta att det blivit klart.

Botniabanan

– Vi har nått en principöverenskommelse som innebär att Trafikverket betalar 30 miljoner som ersättning, säger landstingsrådet i Västernorrland, Per Wahlberg (M).

Hälften av begärt

Han vill inte berätta vilken ersättningsnivå man krävt i slutförhandlingarna. Tidigare i våras förklarade dock Norrtåg att beloppet 60 miljoner var en rimlig ersättning. Nu blir det hälften:

– Det är klart att vi hade en högre ambition. Jag är ändå förhållandevis nöjd, säger han.

Alternativet hade varit att driva ett tvistemål i domstolen men landstingen har bedömt riskerna som alltför stora, säger Wahlberg till Mittnytt. Slutförhandlingarna med Trafikverket har pågått sedan i november.

Norrtåg får pengarna

Pengarna kommer att betalas ut till Norrtåg, landstingens gemensamma tågbolag.

Skadeståndet berör inte vinterns förseningar i tågtrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Botniabanan

Mer i ämnet