Det var i augusti 2010 som kungen anlände med tåg till Kramfors för att inviga den nya järnvägslinjen mellan Sundsvall och Umeå. På Botniabanan kom trafiken igång enligt plan men Ådalsbanan blev stående tom.
Skadestånd sedan 2010
Det nya signalsystemet krånglade och efter kungatåget skulle det dröja till hösten 2012 innan trafiken kom igång som det var tänkt. Fördyringarna för de fyra norrlandslandsting som svarar för trafiken har varit stora. Skadestånsdsfrågan har diskuterats sedan 2010 och idag kan Mittnytt berätta att det blivit klart.
– Vi har nått en principöverenskommelse som innebär att Trafikverket betalar 30 miljoner som ersättning, säger landstingsrådet i Västernorrland, Per Wahlberg (M).
Hälften av begärt
Han vill inte berätta vilken ersättningsnivå man krävt i slutförhandlingarna. Tidigare i våras förklarade dock Norrtåg att beloppet 60 miljoner var en rimlig ersättning. Nu blir det hälften:
– Det är klart att vi hade en högre ambition. Jag är ändå förhållandevis nöjd, säger han.
Alternativet hade varit att driva ett tvistemål i domstolen men landstingen har bedömt riskerna som alltför stora, säger Wahlberg till Mittnytt. Slutförhandlingarna med Trafikverket har pågått sedan i november.
Norrtåg får pengarna
Pengarna kommer att betalas ut till Norrtåg, landstingens gemensamma tågbolag.
Skadeståndet berör inte vinterns förseningar i tågtrafiken.