Elektrometanol, också känt som eMethanol, är ett koldioxidneutralt flytande bränsle som i det här fallet ska produceras för att användas inom sjöfarten.
Produktionsanläggningen planeras ligga på på Övik Energis mark, i anslutning till Hörneborgsverket.
– För Liquid Wind är samarbetet med Övik Energi mycket glädjande. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede och anläggningen i Örnsköldsvik blir sannolikt vår första fullskaliga produktionsanläggning, säger Claes Fredriksson, VD för Liquid Wind i ett pressmeddelande.
Mycket spännande
Tekniken bygger på att fånga in biogen koldioxid från Hörneborgsverket och kombinera den med grön vätgas framställd från vindkraftsbaserad el. eMethanol är enligt företaget enkel att lagra och lätt att använda som ersättning till fossila bränslen.
– Att få möjlighet att vara bland de första i världen att fånga in och använda biogen koldioxid för att producera elektrobränsle är mycket spännande. Utsläppen av koldioxid från Hörneborgsverket minskar också och det är ett stort plus, säger Kristina Säfsten VD för Övik Energi.
Produktion 2024
Liquid Wind uppger att man för diskussioner med ett ledande rederi som planerar att använda eMethanol som bränsle i nya fartyg. Att bygga anläggningen tar cirka två år och produktionen av eMethanol skulle alltså kunna starta tidigt 2024.
Liquid Wind
Liquid Wind startades 2017 av Claes Fredriksson, som är ingenjör från Chalmers i grunden, och har arbetat inom cleantech de senaste 20 åren. Idag arbetar nio personer aktivt åt Liquid Wind, fördelat på både anställda och konsulter.
I konsortiet bakom Power to Fuel-projektet ingår Siemens, energibolaget Axpo, danska kemiteknikföretaget Haldor Topsoe, samt Carbon Clean (en brittisk teknikutvecklare inom koldioxidinfångning). Ytterligare partners kommer att meddelas av företaget inom kort.
Källa: Ny Teknik