SVT Västernorrland har tidigare i vinter berättat om turerna kring Botniska korridoren som skulle innebära att järnvägssträckningarna Stockholm-Helsingfors via Haparanda samt Luleå-Narvik blir en del av EU:s högst prioriterade järnvägsnät, Trans-European Transport Networks, TEN-T. I så fall skulle Sverige och Finland få del av mångmiljardbelopp i form av EU-bidrag till järnvägssatsningar.
Norrlandslänen och Finland har tryckt på för det men svenska regeringen har tvekat – fram till förra veckan.
Möte på Midlanda
– Vill vill visa att vi faktiskt är en regering för hela Sverige, därför är det viktigt att visa att vi också tar ansvar för en bra infrastruktur även i Norrland, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) då.
Under måndagen mötte han Finlands kommunikationsminister Anne Berner på Midlanda. Berner var tidigare besviken över Sveriges ljumma inställning till Botniska korridoren – men nu spirar hoppet.
– Jag tror att det ser ganska bra ut, från finsk sida, från svensk sida och i EU-kommissionen så helheten är jag mycket nöjd med, säger hon.
Kamp på egen hand
Om Sverige inte hoppat på tåget så att säga hade det sett dystrare ut.
– Vi skulle ha fått kämpa hårdare på finsk sida för vår infrastruktur och vår bild att norra Europa ska vara en del av den europeiska infrastrukturutvecklingen.
EU-kommissionen ska presentera ett förslag till revidering av TEN-T före sommaren.