Pär Bodin är rektor på Sollefteå skidgymnasium. Han har som så många andra tagit del av historierna som cirkulerat i medierna där det berättas om kränkningar och övergrepp i samband med inkilningar som skett genom åren.
– Det är helt emot vad vi står för. Det är otroligt negativt att nya elever ska börja med nånting som inte känns trevligt. Att komma till en ny skola skall vara positivt för alla, säger Pär Bodin.
Nollning och inkilning är något som skolan arbetar aktivt emot, enligt Pär Bodin.
– Vi försöker istället hitta vägar där vi tillsammans med eleverna kan styra så att det blir en positiv start tillsammans så att det inte blir något negativt, säger han.
Maktspel
På Sollefteå skidgymnasium vill man undvika den maktspel som är central i vad en inkilning kan innebära. Saker som kan vara harmlöst för några, som att plocka undan åt någon i en äldre klass på begäran eller att bära någons utrustning, är något som Pär Bodin inte vill ska förekomma på skolan.
– Det är det som är huvudproblemet, att det ska vara ett maktspel och någon form av hierariki. Det blir negativt och är något som vi inte vill ha och som inte ska finnas på ett modernt gymnasium, säger han.
Fri från inkilning
Enligt Pär har det inte skett någon inkilning på skolan så länge han arbetat där.
– Jag vet att olika former av nollning har förekommit tidigare, sedan exakt i vilken form vet jag inte. Men jag kan påstå att det inte förekommit så länge jag har jobbat här och det är vad mina elever säger till mig, säger han.
Hör Pär Bodin berätta mer om skolans positiva nollning och hur de skulle agera om någon elev utsätts för inkilning.
Det här är ”inkilning”
Inkilning är ett uttryck som används inom olika idrotter för de invigningsriter nya spelare/medlemmar får genomgå. Det motsvarar ”nollning” vid universitet och högskolor. Inkilning har uppmärksammats de senaste åren i samband med att invigningsaktiviteterna vid vissa tillfällen urartat till förnedring.