Rektorn på St Olofsskolan i Sundsvall Öyvind Eriksen står i korridoren utanför lärarrummet

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det finns de som inte har pejl på skolplikten”, säger rektor Øyvind Eriksen – hör om skolledningens förvåning över ökad frånvaro tidigt i åldrarna, och orsakerna. Foto: Ylva Holmgren/SVT

Rektor i Sundsvall om skolfrånvaro: ”Det börjar redan i förskoleklass”

Uppdaterad
Publicerad

Frånvaron i grundskolan ökade under pandemin. På några håll har eleverna kommit tillbaka – men på andra håll hänger den stora frånvaron kvar. Det påverkar inte bara resultaten.

– Är man hemma över tid blir även den sociala biten en utmaning att få till, säger Sundsvallsrektorn Øyvind Eriksen.

– Det är den här täta dialogen med vårdnadshavarna vi behöver få till, säger Øyvind Eriksen, rektor på S:t Olofsskolan i Sundsvall.

Det är en F-9-skola med drygt 450 elever. Rektorn och lärarna på skolan konstaterar att problemen med att nå målen i grundskolan ofta hänger ihop med hög frånvaro.

– När vi sitter på resultatkonferenser är ju den gemensamma bilden att bara vi får eleverna hit så kommer det att lösa sig.

Vill du få bättre koll vad lagen säger om skolplikt? Klicka här.

Det är en utmaning att få alla elever till skolan konstaterar rektor Øyvind Eriksen. Foto: Ylva Holmgren/SVT

FRÅNVARO PER KOMMUN I VÄSTERNORRLAND

Vi frågade ansvariga i kommunerna i Västernorrland hur många elever och hur stor andel som har problematisk frånvaro i den obligatoriska skolan.

  • Sundsvall: höstterminen 2023 var frånvaron på mellanstadiet 8,9 procent och i högstadiet 23,7 procent
  • Timrå: 129 elever i åk 1-9 (ingen stor frånvaro i förskoleklass) har frånvaro som gör det svårt att nå målen. Det motsvarar 7 procent.
  • Härnösand: Saknar övergripande statistik. Men uppger att det gjordes 47 frånvarokartläggningar läsåret 2022/23 och 36 läsåret 2023/24.
  • Kramfors: 170 elever. Motsvarar ungefär 10 procent av totalen.
  • Ånge: 69 elever uppges ha upprepad frånvaro. Det är 9,2 procent.
  • Örnsköldsvik: 92 elever eller cirka 1,6 procent.
  • Sollefteå: Drygt 55 elever motsvarar runt 11 procent

Observera att kommunerna kan ha olika definition av problematisk frånvaro. En del drar sin gräns vid 10 procent, andra vid 20 procent.

Källa: SVT:s enkät till kommunerna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.