Reporter Anna Beijron står i hamnen i Sundsvall och tittar in i kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet förklarar reporter Anna Beijron hur frånvaron kan leda till att en skolelev kan förlora ett helt års skolgång. Foto: Shanker Preem/SVT

Fungerande skola en skyddsfaktor – SVT:s reporter om skolfrånvaron

Uppdaterad
Publicerad

Uppåt en fjärdedel av högstadieeleverna har hög frånvaro i skolan.

Just nu pågår en nationell kartläggning och SVT har i en rad artiklar speglar problemen.

Vår reporter Anna Beijron intervjuades under onsdagen av SVT:s Sverige Idag.

Hör svaret på en av frågorna: Vad vet man idag om frånvaron i skolan?

PÅ VILKET SÄTT ÄR SKOLAN EN SKYDDSFAKTOR?

En bra skolgång stärker barn och ungas framtidsutsikter och är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för att förebygga utanförskap, kriminalitet, missbruk och ohälsa.

Forskning visar att elever som klarar skolan löper mindre risk att begå brott. Det finns också forskning som pekar på samband mellan olika typer av våld i skolan och elevers skolprestationer, psykiska hälsa och inblandning i kriminalitet på längre sikt.

Bidrar till moralisk kompass

En förutsättning för att skolan ska kunna ha en brottsförebyggande roll är att eleverna är där och deltar i undervisningen. Det är också viktigt att det finns trygga vuxna på skolan: både lärare, elevhälsa och annan personal.

Skolan kan också bidra med att eleverna utvecklar en moralisk kompass. Genom forskningen vet vi att skolan har en möjlighet att påverka unga människors moral och förmåga att utöva självkontroll.

Vad spelar ordningsreglerna för roll?

Undersökningar har visat att de ungdomar som går på en skola där eleverna i större utsträckning följer ordningsreglerna har något mindre sannolikhet att begå våldsbrott.

källa: regeringen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet