På bilden biträdande skolchefen i Ånge kommun som håller i ett visningsexemplar av den kommande boken om arbetet för att minska skolfrånvaron bland eleverna

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Huvudförfattaren och biträdande skolchefen i Ånge, Eva-Lena Årmyr, brinner för ämnet och hoppas att den egna handboken för personal och andra intresserade ska göra nytta för eleverna. Foto: Anna Beijron/SVT

Ånge kommun halverade hög frånvaro i skolan- ger ut egen bok om att få tillbaka hemmasittare

Uppdaterad
Publicerad

Ånge kommun ger i vår ut en bok om hur man kan jobba för att öka elevers närvaro i skolan. Det som räknas som problematisk frånvaron i grundskolorna i kommunen har halverats sedan 2022.

– Det är en praktisk handbok, förklarar Eva-Lena Årmyr, biträdande skolchef i Ånge.

Frånvaro i skolorna har blivit en större utmaning efter pandemin. På några håll har eleverna kommit tillbaka – men på andra håll hänger den stora frånvaron kvar.

– Det är ett jätteproblem. Både nationellt och här i Ånge, säger Eva-Lena Årmyr.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Det bekräftas också av skolminister Lotta Edholm (L)

– Det är ett stort problem och det är växande, säger hon.

Hur kom idén till boken om frånvaro?

Det var när man började jobba med tillitsbaserad styrning och ledning i Ånge som Eva-Lena Årmyr och hennes kollegor blev peppade. Till hjälp hade de en handbok.

– Då tänkte jag att vi kan väl också göra en egen bok, så då fick jag ett ryck och började i somras.

Minskad frånvaro

SVT Västernorrlands kartläggning visar att Ånge kommun lyckats mer än halvera andelen elever med upprepad frånvaro.

Vårterminen 2022 hade 166 elever över 20 procents frånvaro. Idag är siffran 69 elever, uppger kommunen.

Forskning bakom råden

Det är nationell och internationell forskning som ligger till grund för råden i den praktiska handboken, som Ånge kommun ger ut.

Boken riktar sig till all skolpersonal i kommunen, men även till andra, säger upphovskvinnan.

– Jag hoppas att det här kan leda till en gemensam syn på hur vi ska hantera skolfrånvaron och att få eleverna att trivas i skolan.

I videon ovan får du en tjuvkik i boken som snart ska gå i tryck.

En tom skolkorridor med skåp efter båda sidorna

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så jobbar man i Ånge kommun för att minska den problematiska skolfrånvaron. Skolchef Eva-Lena Årmyr listar fem faktorer som funkat för dem. Foto: Mathilda Ahlberg/BILDBYRÅN

FRÅNVARO PER KOMMUN I VÄSTERNORRLAND

Vi frågade ansvariga i kommunerna i Västernorrland hur många elever och hur stor andel som har problematisk frånvaro i den obligatoriska skolan.

  • Sundsvall: höstterminen 2023 var frånvaron på mellanstadiet 8,9 procent och i högstadiet 23,7 procent
  • Timrå: 129 elever i åk 1-9 (ingen stor frånvaro i förskoleklass) har frånvaro som gör det svårt att nå målen. Det motsvarar 7 procent.
  • Härnösand: Saknar övergripande statistik. Men uppger att det gjordes 47 frånvarokartläggningar läsåret 20022/23 och 36 läsåret 2023/24.
  • Kramfors: 170 elever. Motsvarar ungefär 10 procent av totalen.
  • Ånge: 69 elever uppges ha upprepad frånvaro. Det är 9,2 procent.
  • Örnsköldsvik: 92 elever eller cirka 1,6 procent.
  • Sollefteå: Drygt 55 elever motsvarar runt 11 procent

Observera att kommunerna kan ha olika definition av problematisk frånvaro. En del drar sin gräns vid 10 procent, andra vid 20 procent.

källa: SVT:s enkät till kommunerna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet