Robin Erlingsson och Andreas Marklund är båda långt hemifrån, men trivs bra på resursskolan utanför Örnsköldsvik. Foto: Eva Harström SVT

Resursskola räddningen för hemmasittare

Uppdaterad
Publicerad

Sista halvåret i sexan stannade Robin Erlingsson hemma från skolan. Enligt honom var det ingen som trodde att han skulle klara betygen. Nu går han på en resursskola i Örnsköldsvik och allt negativt han kände har förvandlats till något positivt.

– Jag trivs verkligen på skolan. Om jag hade gått kvar på min gamla skola, kanske jag hade varit hemma och gjort något annat, säger Robin Erlingsson.

Han är från Vilhelmina, men går i årskurs 7 på Bäckagårdsskolan, strax utanför Örnsköldsvik. Här går elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD, touretts och aspergers syndrom. För Robin, som tidigare varit hemma ett halvår från skolan för att han inte trivdes, har det blivit stor skillnad.

”Kan läsa i egen takt”

– Man får mer hjälp. Jag hade inga betyg alls när jag började, så det har gått mycket bättre sedan jag kom hit, säger han.

Bäckagårdsskolan är den enda så kallade resursskolan i Norrland. Här går elever som av olika anledningar inte klarar av att studera i den ordinarie grundskolan. På mellan- och högstadiet i Bäckagårdsskolan är det fyra till fem lärare på 16 elever.

– Vi måste tillbringa mycket tid med eleven och träna de grundläggande färdigheterna, säger Sverker Karlsson, som är delägare i vård- och utbildningsföretaget Impius, som driver den fristående resursskolan.

– Här kan man mycket mer läsa i sin egen takt, konstaterar Andreas Marklund från Umeå, som går i nian.

Långt hemifrån

Många elever kommer från andra kommuner runt om i landet. Intill grundskolan har skolan ett hem för vård eller boende (HVB-hem).

– Jag trivs på boendet, även om jag också skulle vilja vara hemma. Men det är för långt att åka, säger Robin Erlingsson, som går i skolan över 20 mil hemifrån.

På resursskolan handlar mycket om tydlighet.

Kan nå betygen

– Vi har i regel samma starttid på morgonen, man slutar vid samma tid. Du har rast samma tid och luncher vid samma tid. Det finns ingen energi som spills på fel saker i det avseendet, säger Sverker Karlsson.

De första två veckorna på nya skolan var jobbiga för Robin Erlingsson, men sedan kände han sig glad.

 – För en gång skull kände jag att jag kanske kommer att kunna nå mina betyg, säger han.

Vad är en resursskola?

Begreppet resursskola återfinns inte i skollagstiftningen, men det används ofta i dagligt tal. De beteckningar som används är istället:

 ”särskild undervisningsgrupp” och ”begränsning av utbildning till att avse elever som är i behov av särskilt stöd”.

Särskild undervisningsgrupp i grundskolan

Om det finns särskilda skäl, får ett beslut om åtgärdsprogram för en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan innebära att särskilt stöd ska ges i en annan undervisningsgrupp (särskild undervisningsgrupp) än den som eleven normalt hör till. Det regleras i 3 kap. 11 § skollagen. Både kommunala och fristående huvudmän kan ha särskilda undervisningsgrupper.

Mer information om särskilda undervisningsgrupper finns i publikationen:

https://www.skolverket.se/publikationer?id=3190

Begränsning av utbildning till att avse elever i behov av särskilt stöd

Fristående skolor får begränsa sin utbildning till att avse elever som är i behov av särskilt stöd. Det regleras i 10 kap. 35 § skollagen. Detta har tidigare gällt enbart fristående skolor, men enligt en vägledande dom från Högsta förvaltningsdomstolen från juni 2017 gäller det för både kommunala och fristående huvudmän.

https://skl.se/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskola/vagledningsvarpavanligafragor/kommunalaresursskolor.12882.html

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.