Redan i en debatt i oktober lyfte riksdagsledamoten Peter Hedberg (S) från Kramfors situationen för länets två flygplatser. Han har tagit del av SVT:s rapportering om situationen för länets flygplatser.
– Det bekräftar bilden av hur seriös den här situationen faktiskt är för de regionala flygplatserna, säger han.
Tackat nej till en dialog
Peter Hedberg är kritisk till Alliansens hantering av den statliga flygutredningen som presenterades i februari 2023. Sedan dess anser han att inte mycket har skett. Enligt Hedberg bjöd bland annat ägarkommunerna och näringslivet in infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) till ett samtal om tåg- och flygsituationen i Västernorrland, som ministern ska ha tackat nej till. Något som Peter Hedberg är kritisk till.
– Ofta hamnar tyvärr Norrland i skuggan. Då är det viktigt att man pratar med de som är berörda som högskolor, näringsliv och kommuner, så att man förstår varför vi behöver en fungerande flygtrafik. Men regeringen är inte villiga att föra en dialog och det tycker jag är beklagligt.
”Viktigt att ha kvar flygplatserna”
Flygfrågan är infekterad, inte minst i förhållande till klimatförändringar. Hedberg lyfter att elflyg på längre sikt kan vara en framgångsfaktor för inrikesresor.
– Det är klart att det är trevligt om folk kan åka på solsemester, men det är inte den huvudsakliga anledningen till att vi driver de här frågorna. Det handlar om tillväxten, näringslivet och beredskapsflyget, säger han.
Pandemin nämns som en av startpunkterna för den nedåtgående ekonomin för flyget, varför gjorde inte ni mer när ni satt vid makten?
– Gällande flyget så innebar det en svacka för inrikesflyget, men vissa flygplatser har återhämtat sig mer än andra. Staten måste nu lämna besked när man har gjort en grundlig utredning.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) skriver i ett sms till SVT att han inte håller med om att regeringen är passiv och att ett tecken på det är det dubblerade stödet till regionala flygplatser och att flygskatten avskaffats.
”Regeringen arbetar aktivt för att stärka flygets konkurrenskraft och det är viktigt att olika aktörer är med och bidrar, exempelvis genom att ha färdmedelsneutrala resepolicies som inte missgynnar flygets konkurrenskraft”, skriver Carlson.