Jasenko Omanovic, (S), riksdagsman från Härnösand och ledamot i riksdagens trafikutskott: – För att vi ska kunna vidta åtgärder måste det synas tydligt i statistiken att en viss typ av fordon är olämpliga, menar han

S-riksdagsman: Krav på vinterdäck

Uppdaterad
Publicerad

Efter den tragiska dödsolyckan vid Bye i torsdags och de stora problemen i trafiken på E4 i vinter, ifrågasätts nu EU långtradarna allt intensivare. Men att förbjuda dem är ännu inte aktuellt, säger Jasenco Omanović (S).

Debatten handlar om de tvåaxliga dragbilarna, så kallade EU-tradare, som enligt polisen är dominerande av de bilar som blir stående i Torsbodabacken, Saltviksbacken, Skuleberget och andra branter längs E4 i Västernorrlands kuperade geografi.

Slirar lättare

EU-ekipagen saknar möjlighet att flytta över vikt till drivaxeln så att det får mer dragkraft mot vägbanan och därför slirar de mycket lättare jämfört med fleraxlade dragbilar.

Dödsolycka i Gåsnäs

EU-ekipage beskrivs också som ”riktningsinstabila”.

”Det kan räcka med att föraren lättar lite för snabbt på gasen, för att det ledade ekipaget ska fällas ihop som en fällkniv och med dragbilen nu plötsligt baklänges hejdlöst kana i diket eller över i mötande körfält.”, skriver Johan Granlund, expert på tunga fordon, WSP Sverige.

Krav på vinterdäck

Problemen med EU-ekipagen har diskuterats på regeringsnivå de senaste veckorna.

– När lastbilar är inblandade i olyckor blir det ju ofta allvarliga följder, säger Jasenco Omanović, riksdagsman och ledamot i regeringens trafikutskott.

Regeringen föreslog i oktober lagkrav på vinterdäck på tunga fordons samtliga hjul. Däremot är det längre till ett beslut om förbud mot EU-tradare.

– För att vi ska kunna vidta åtgärder måste det synas tydligt i statistiken att en viss typ av fordon är olämpliga, säger Omanović.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsolycka i Gåsnäs

Mer i ämnet