Debatten handlar om de tvåaxliga dragbilarna, så kallade EU-tradare, som enligt polisen är dominerande av de bilar som blir stående i Torsbodabacken, Saltviksbacken, Skuleberget och andra branter längs E4 i Västernorrlands kuperade geografi.
Slirar lättare
EU-ekipagen saknar möjlighet att flytta över vikt till drivaxeln så att det får mer dragkraft mot vägbanan och därför slirar de mycket lättare jämfört med fleraxlade dragbilar.
EU-ekipage beskrivs också som ”riktningsinstabila”.
”Det kan räcka med att föraren lättar lite för snabbt på gasen, för att det ledade ekipaget ska fällas ihop som en fällkniv och med dragbilen nu plötsligt baklänges hejdlöst kana i diket eller över i mötande körfält.”, skriver Johan Granlund, expert på tunga fordon, WSP Sverige.
Krav på vinterdäck
Problemen med EU-ekipagen har diskuterats på regeringsnivå de senaste veckorna.
– När lastbilar är inblandade i olyckor blir det ju ofta allvarliga följder, säger Jasenco Omanović, riksdagsman och ledamot i regeringens trafikutskott.
Regeringen föreslog i oktober lagkrav på vinterdäck på tunga fordons samtliga hjul. Däremot är det längre till ett beslut om förbud mot EU-tradare.
– För att vi ska kunna vidta åtgärder måste det synas tydligt i statistiken att en viss typ av fordon är olämpliga, säger Omanović.