Så gör du om du är missnöjd med vården i region Västernorrland

Uppdaterad
Publicerad

Om du som patient inte är nöjd med vården kan du lämna synpunkter och klagomål. I region Västernorrland kom drygt 1 200 klagomål i fjol. Totalt de senaste fem åren har det kommit in närmare 6 000 synpunkter.

Både patienten själv eller närstående kan lämna synpunkter på vården om man inte är nöjd. Anmälningarna kan röra till exempel behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården.

”Som patient ska du få bra vård av god kvalitet och du ska bli bemött med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår” står det på 177 vårdguiden.

Vården – Val 2022

Svar inom fyra veckor

Region Västernorrlands patientnämnd finns i Härnösand och där jobbar fem personer. Det finns också ett etiskt råd kopplat till nämnden. Patientnämnder finns i alla regioner och är fristående från hälso- och sjukvården.

Den 1 januari 2018 kom en ny lag som innebär att en missnöjd patient kan få hjälp av patientnämnden att klaga direkt hos vårdgivaren. Inom fyra veckor ska patienten ha fått svar. Klagomål som kommer till nämnden ska utredas, analyseras och rapporteras.

Råd och stöd

Patientnämnden har inga disciplinära befogenheter utan ska ge råd och stöd. Målet är att förbättra kvaliteten inom vården.

I videon får du tre exempel på hur du kan gå tillväga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vården – Val 2022

Mer i ämnet