Både patienten själv eller närstående kan lämna synpunkter på vården om man inte är nöjd. Anmälningarna kan röra till exempel behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården.
”Som patient ska du få bra vård av god kvalitet och du ska bli bemött med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår” står det på 177 vårdguiden.
Svar inom fyra veckor
Region Västernorrlands patientnämnd finns i Härnösand och där jobbar fem personer. Det finns också ett etiskt råd kopplat till nämnden. Patientnämnder finns i alla regioner och är fristående från hälso- och sjukvården.
Den 1 januari 2018 kom en ny lag som innebär att en missnöjd patient kan få hjälp av patientnämnden att klaga direkt hos vårdgivaren. Inom fyra veckor ska patienten ha fått svar. Klagomål som kommer till nämnden ska utredas, analyseras och rapporteras.
Råd och stöd
Patientnämnden har inga disciplinära befogenheter utan ska ge råd och stöd. Målet är att förbättra kvaliteten inom vården.
I videon får du tre exempel på hur du kan gå tillväga.