I de simuleringar som just nu testas med Örnsköldsvik som spelplats används Heart aerospace flygplansmodell ES-30, en elhybrid som kan köra 20 mil på ren el eller det dubbla på jetbränsle. Så småningom ska planet kunna flyga hela sträckan med 30 passagerare och bagage på ren el.
– I den här valideringen fokuserar vi på ett scenario där vi i framtiden kan ha vad vi kallar för regionala hubbar på östkusten. Där kan vi samla passagerare som sedan kliver ombord på ett gemensamt flyg till söderut, säger Pedro Vicente Azua som är Luftfartsverkets testledare.
Örnsköldsviks flygplats lämplig
Örnsköldsviks flygplats, som 2015 blev den första flygplatsen i världen med fjärrstyrd trafikledning, lämpar sig väl i simuleringen med tanke på att det är långt mellan avgångarna.
– I simuleringen tittar vi på flygplatser med lite och spridd trafik över dagen. Om flygplatsen blir en hubb kommer trafiken att förändras. Plötsligt kommer det en rush med många flygplan tillsammans, säger Pedro Vicente Azua.
Ändrat trafikmönster
Med andra ord blir det ett helt nytt trafikmönster för flygledningen och övervakningen av luftrummen.
– Vi försöker ta reda på hur det skulle påverka flygledare i tornet med flera inflygningar och de flygledare som håller koll på trafiken högre upp i luftrummet.