Ett modernt passagerarflygplan flyger över en mjukt färgad himmel vid solnedgång. Bilden är en illustration.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kortare sträckor och hubbar där passagerare kan ta sig vidare är ett tänkbart scenario för framtidens flygresor – i klippet berättar testledaren Pedro Vicente Azua mer. Foto: Heart aerospace

Kortare rutter och regionala hubbar – så kan elflygplanen användas i trafik

Publicerad

De första eldrivna flygplanen som kommer om några år väntas kunna köra upp till 40 mil. För att nyttja dem på bästa sätt är ett möjligt scenario att de tar passagerare från mindre flygplatser till en större regional hubb.

– Därifrån kan de flyga till exempelvis Arlanda, säger Pedro Vicente Azua som är Luftfartsverkets testledare.

I de simuleringar som just nu testas med Örnsköldsvik som spelplats används Heart aerospace flygplansmodell ES-30, en elhybrid som kan köra 20 mil på ren el eller det dubbla på jetbränsle. Så småningom ska planet kunna flyga hela sträckan med 30 passagerare och bagage på ren el.

– I den här valideringen fokuserar vi på ett scenario där vi i framtiden kan ha vad vi kallar för regionala hubbar på östkusten. Där kan vi samla passagerare som sedan kliver ombord på ett gemensamt flyg till söderut, säger Pedro Vicente Azua som är Luftfartsverkets testledare.

Örnsköldsviks flygplats lämplig

Örnsköldsviks flygplats, som 2015 blev den första flygplatsen i världen med fjärrstyrd trafikledning, lämpar sig väl i simuleringen med tanke på att det är långt mellan avgångarna.

– I simuleringen tittar vi på flygplatser med lite och spridd trafik över dagen. Om flygplatsen blir en hubb kommer trafiken att förändras. Plötsligt kommer det en rush med många flygplan tillsammans, säger Pedro Vicente Azua.

Ändrat trafikmönster

Med andra ord blir det ett helt nytt trafikmönster för flygledningen och övervakningen av luftrummen.

– Vi försöker ta reda på hur det skulle påverka flygledare i tornet med flera inflygningar och de flygledare som håller koll på trafiken högre upp i luftrummet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.